infolinia: 0801 11 43 43

Infolinia

0801 11 43 43

Doradzimy w wyborze opon i felg!

Infolinia czynna jest w godzinach:
Poniedziałek - Piątek 7:00 - 22:00
Sobota - Niedziela 8.00 - 18.00

Jak wymienić koło?

Wiele osób nie wie jak prawidłowo wymienić koło w samochodzie. Przeczytaj artykuł i poczuj się pewnie w przypadku awarii.

Jak wymienić koło?

Żeby w ogóle móc wymienić koło należy pamiętać o odpowiednim wyposażeniu pojazdu. Zazwyczaj przed podróżą sprawdza się ciśnienie powietrza w oponach, poziom oleju, płynu chłodzącego i do spryskiwaczy. Niewiele osób kontroluje stan koła zapasowego, kluczy i lewarka. Jeśli te przedmioty nie będą sprawne, w przypadku złapania "kapcia" konieczne będzie wezwanie pomocy drogowej, a usługa ta nie należy do tanich.

Konieczne jest także posiadanie trójkąta ostrzegawczego oraz kamizelki odblaskowej. W bagażniku warto także mieć jakiś stary koc, rękawiczki itp. - dzięki temu można uniknąć pobrudzenia się podczas wymiany koła.

Przygotowanie do wymiany koła

Przed zatrzymaniem samochodu należny znaleźć bezpieczne miejsce do wymiany koła. Nigdy nie należy tego czynić w niebezpiecznych miejscach, takich jak zakręty czy szczyty wzniesień. Lepiej zaryzykować uszkodzenie opony i felgi niż spowodować tragiczny wypadek wskutek wjechania nasz pojazd innego auta, którego kierowca zauważy nas w ostatniej chwili i nie zdąży odpowiednio zareagować.

Najlepiej poszukać bezpiecznego miejsca poza jezdnią, na twardej ubitej ziemi.

Przed przystąpieniem do wymiany koła trzeba zaciągnąć hamulec ręczny, a potem wrzucić pierwszy lub wsteczny bieg. W taki sposób samochód będzie najskuteczniej unieruchomiony. Jest to również jedyne rozwiązanie w przypadku samochodów wyposażonych w tzw. tarczobębny (wiele modeli BMW i Mercedesa).

Jeśli zajdzie konieczność wymiany koła na jezdni, trzeba odpowiednio oznakować to miejsce. Nie można zapomnieć o włączeniu świateł awaryjnych i ustawieniu trójkąta ostrzegawczego (na samochodzie lub tuż obok w obszarem zabudowanym, 30-50 metrów od pojazdu poza obszarem zabudowanym na prostym odcinku, 100 metrów na trasach szybkiego ruchu i autostradach).

Trójkąt warto również ustawić podczas wymiany koła na parkingu. Znane są przypadki, gdy inni kierowcy wjeżdżali szybko w wolne miejsce potrącając osobę kucającą przy zmianie koła.

Koła oczywiście nie da się wymienić bez posiadania zapasówki z odpowiednią wartością ciśnienia wewnątrz (zwykle jest ona nieco wyższa niż zalecana dla maksymalnego obciążenia). Warto także zaopatrzyć się w rękawiczki i inne przybory, które uchronią nas od ubrudzenia.

Koło zapasowe zazwyczaj znajduje się pod dywanem lub maskownicami w bagażniku. W części samochodów, np. francuskich, koło jest podwieszone w dostępnym z zewnątrz pojazdu koszu pod podłogą bagażnika, kryjąc również podnośnik. Kosz jest blokowany solidną długą śrubą, której łeb jest widoczny z wnętrza bagażnika. Można ją odkręcić za pomocą spłaszczonego końca klucza do kół. Można się zdarzyć, że rzadko odkręcana śruba zardzewieje. Można skutecznie zabezpieczyć jej gwint przed korozją, np. smarem grafitowym lub preparatem do konserwacji łańcuchów rowerowych.

wymiana kola lewarek
Podczas wymiany koła lewarek musi mieć stabilne oparcie.

Wymiana koła

Pod koło znajdujące się na tej samej osi co niesprawne należy wsunąć dwa kliny. Mogą z nie posłużyć duże i wytrzymałe przedmioty znalezione w pobliżu – kamienie, gałęzie, cegły itp. Następnie trzeba poluzować śruby koła.

Kolejnym etapem jest wsunięcie podnośnika pod wzmocnione miejsce progu. We współczesnych samochodach osobowych są zwykle dwa do wyboru, przy przednim i tylnym kole. Wcięcie w główce podnośnika musi zazębić się z występem na progu.

W momencie podnoszenia samochodu można usłyszeć ciche trzeszczenie karoserii. Podczas tej czynności należy być ostrożnym i patrzeć czy podnośnik nie przechyla się. Jeśli do tego dojdzie należy przerwać podnoszenie, opuścić podnośnik i poprawić jego ustawienie względem nadwozie. Wówczas można od nowa zacząć podnosić auto.

Należy zadbać, aby odkręcone śruby nie zostały zanieczyszczone. Pod żadnym pozorem nie wolno kłaść ich na ziemi. Do oczyszczenia gwintów można użyć rzadkiego oleju lub preparatu antykorozyjnego w spreju (warto przed użyciem przeczytać jego instrukcję, czasami można spotkać środki, których nie można używać przy śrubach do kół). Do śrub nie można stosować gęstych smarów – przy dokręcaniu działają one tak jakby śruby zostały dokręcone z dużo większą siłą.

Może także dojść do sytuacji, w której koło po odkręceniu śrub nie będzie chciało zejść z osi. Jednym ze sposobów na poradzenie sobie z tą sytuacją jest uderzenie kołem zapasowym w oporne koło. Trzeba przy tym bardzo uważać – pojazd może zsunąć się z podnośnika.

Przy zakładaniu koła zapasowego, odkręcone już koło warto włożyć pod wahacz zawieszenia – będzie to dodatkowe zabezpieczenie w razie wysunięcia się podnośnika.

Po założeniu koła należy krzyżowo dokręcić śruby używając tylko siły rąk i fabrycznego klucza do kół. Jego długość dopasowano w taki sposób, aby zachować odpowiedni moment dokręcania śrub.

Jak włożyć koło zapasowe do kosza we francuskich autach? Należy wsadzić śrubę blokującą kosz na miejsce, na jej koniec częściowo wkręcić „łapkę” trzymającą kosz, załadować koło do kosza, podnieść je z koszem, zaczepić łapkę o kosz i dokręcić śrubę. Po przejechaniu kilku kilometrów należy się zatrzymać i sprawdzić dokręcenie śrub.

Infografiki

wymiana kola infografika 1

wymiana kola infografika 2

wymiana kola infografika 3

Komentarze

brak komentarzy

Dodaj komentarz



Sklep

Wyszukiwarka

Opony do pojazdu