infolinia: 0801 11 43 43

Infolinia

0801 11 43 43

Doradzimy w wyborze opon i felg!

Godziny pracy infolinii:
Pon - Pt 7:00 - 22:00
Sb - Nd 8:00 - 16:00

Dobór opon - najlepsze opony na mokrą nawierzchnię

Bardzo ważnym parametrem opony jest jej zachowanie na mokrej nawierzchni. Wszak na suchej drodze moglibyśmy równie dobrze jeździć bez bieżnika.

Dobór opon - najlepsze opony na mokrą nawierzchnię

Charakterystyka opon deszczowych

Przyjmuje się, że najprostszy podział opon różnicuje je na zimowe i letnie. Zasadnicze odmienności pomiędzy tymi dwoma typami opon związane są głównie z rzeźbą ich bieżników oraz użytą w procesie produkcji mieszanką gumową. Wśród opon letnich można wydzielić dodatkowo opony deszczowe, które znakomicie radzą sobie z jazdą po mokrym podłożu.

Opony deszczowe, dzięki odpowiednio skomponowanemu składowi mieszanki gumowej oraz rzeźbie bieżnika, zapewniają bezpieczeństwo i wysoką przyczepność na mokrej nawierzchni. Taka opona doskonale utrzymuje kontakt z podłożem, zwiększając efektywnie powierzchnię styku między nim a sobą.

Kilka faktów

Statystyki pokazują, że na terenie Europy na przestrzeni jednego roku występuje aż 140 deszczowych dni. Wiadomo też, że ponad 30% wypadków ma miejsce właśnie w trakcie opadów deszczu. W takich warunkach pojawia się ryzyko wystąpienia zjawiska aquaplaningu, gdy klin wody uniemożliwia kontakt opony z nawierzchnią. Deszcze stwarzają więc realne niebezpieczeństwo dla uczestników ruchu drogowego, dlatego około 70% europejskich kierowców oczekuje, że używane przez nich opony zagwarantują bezpieczną jazdę na mokrej nawierzchni.

Opony deszczowe

Opony deszczowe to produkt, który powstał z myślą o jeździe podczas i po deszczu, gdy podłoże jest mokre. W procesie produkcyjnym tego typu opon wykorzystano aktywną krzemionkę, która sprawia, że opony deszczowe lepiej radzą sobie w takich warunkach. Krzemionkowy skład mieszanki jest charakterystyczny np. dla opon Uniroyal. Istotna jest także kierunkowa rzeźba bieżnika opon deszczowych - w kształcie litery V (np. opony Uniroyal RainSport2). Budowa taka pomaga w efektywniejszym odprowadzaniu wody z powierzchni opony, co w rezultacie zapobiega poślizgom. V-kształtny bieżnik jest jednak stosowany głównie w oponach o węższych bieżnikach - do 215 mm - ponieważ w szerszych modelach opon z nadmiarem wody równie skutecznie radzą sobie bieżniki asymetryczne. Przyjmuje się jednak, że typowa opona deszczowa posiada kierunkowy bieżnik.

Warto pamiętać, że opony o budowie kierunkowej mają nieco słabszą trakcję, niż opony asymetryczne. Cecha ta ma przełożenie na zdolność bieżnika do odprowadzania wody (zewnętrzne barki opon asymetrycznych z reguły są zamknięte, co utrudnia odprowadzanie).

Głębokość bieżnika

Powszechnie wiadomo, że im bieżnik jest głębszy, tym efektywniej opona radzi sobie z odprowadzaniem wody - dzięki temu spada ryzyko wystąpienia zjawiska aquaplaningu.
Wykres ilustruje zależność, jaka występuje podczas hamowania na mokrym gładkim betonie, między oponami o różnej głębokości bieżnika a nawierzchnią. Droga hamowania z 80 km/h do 0 km/h wynosi niecałe 29 metrów z bieżnikiem o głębokości 6,7 mm. Jeśli bieżnik jest płytszy i ma zaledwie 1,6 mm, to droga hamowania wydłuża się aż o 44,6% i wynosi 42 m. Każdy kierowca wie, że taka różnica w długości drogi hamowania ma zasadnicze znaczenie dla bezpieczeństwa - dlatego należy pamiętać o tym, by zawsze korzystać z jak najlepszych rozwiązań. Użytkowanie opon deszczowych o głębszym bieżniku nie zwalnia jednak z obowiązku kontrolowania ich stanu - gdy bieżnik będzie zbyt płytki, w okolicach 3mm, należy bezzwłocznie zaopatrzyć się w nowy komplet.

Komentarze

brak komentarzy

Dodaj komentarz



Sklep

Wyszukiwarka

Opony do pojazdu