infolinia: 0801 11 43 43

Infolinia

0801 11 43 43

Doradzimy w wyborze opon i felg!

Infolinia czynna jest w godzinach:
Poniedziałek - Piątek 7:00 - 22:00
Sobota - Niedziela 8.00 - 18.00

Ciśnienie w oponach letnich

Warto wiedzieć, jakie ciśnienie jest prawidłowe dla letnich opon. Jakie konsekwencje wiążą się z nieprawidłowym ciśnieniem? Dowiedz się więcej.

Ciśnienie w oponach letnich

Na oponach spoczywa ciężar samochodu i to one mają kontakt z podłożem. Jednak to nie same opony wspierają auto a panujące w nich ciśnienie. Dlatego tak ważne jest, aby wartość ta była tą zalecaną przez producenta, ponieważ wskaźnik zarówno zbyt wysoki, jaki i zbyt niski sprawia problemy i może być przyczyną rozmaitych uszkodzeń. Tylko odpowiednie ciśnienie w oponie pozwala korzystać z niej długo z zachowaniem wysokich parametrów.

Zmiana ciśnienia w oponach

Nie wystarczy raz uregulować ciśnienie w oponie, aby było takie same przez cały okres jej użytkowania. Ciśnienie z czasem spada, ponieważ powietrze samoistnie przenika przez ścianki opony - jest to proces nieunikniony. Przyjmuje się, że w oponie dla pojazdów osobowych panuje ciśnienie rzędu od 2 do 2,4 bara a wraz z przenikaniem powietrza przez ścianki oraz pewną nieszczelnością wentyli, wartość ciśnienia spada w miesiącu o około 0,2 bara. Warto też pamiętać, że ciśnienie zmienia się, jeśli temperatura rośnie, bądź spada o 10 stopni Celsjusza - wtedy wahania ciśnienia wynoszą około 0,1 bara w wyniku rozszerzania się i kurczenia gazu. Wpływ na zmiany ciśnienia w oponie mają także uszkodzenia na powierzchni bieżnika lub boku.

Jakie ciśnienie jest właściwe?

Każdy samochód ma przypisany (dedykowany) rozmiar opon, które najlepiej z nim współpracują - to homologacja, czyli zalecenie używania takiego a nie innego rozmiaru. Podobnie jest z ciśnieniem w oponach - dostawcy aut informują, jakie ono powinno być, aby użytkowanie opon w danym samochodzie było efektywne oraz bezpieczne. Oznaczenie takie znajdować się może w otworze drzwi kierowcy, na ich tylnej krawędzi, obok fotela kierowcy, na klapie wlewu paliwa lub w książce pojazdu.

Kontrolowanie ciśnienia w oponach

Ciśnienie w oponach należy sprawdzać regularnie, mając na uwadze wpływ zmian temperatury, upływ czasu, czy ewentualne uszkodzenia produktu.
Oznaczenie optymalnego poziomu ciśnienia podawane jest "na zimno", czyli przed podróżą, gdy pojazd i opony są w stanie spoczynku od jakiegoś czasu. Informacja ta powiadamia kierowcę, że ciśnienie należy kontrolować rano, gdy nie ma wzrostu temperatury, czy auto nie jest wystawione na działanie promieni słonecznych.

Wartość ciśnienia najlepiej sprawdzać co dwa tygodnie, opcjonalnie można to robić raz w miesiącu lub przed długimi wyjazdami, ale to prawdziwe minimum. Częste kontrole to gwarancja szybkiego wykrycia ewentualnych uszkodzeń, które z czasem mogą doszczętnie zniszczyć oponę.

Zalety właściwego ciśnienia w oponach

Dopilnowanie, aby w oponach panowało zawsze zalecane ciśnienie sprawia, że są one efektywne oraz bezpieczne w użytkowaniu. Dzięki temu można w pełni cieszyć się z ich możliwości. Odpowiednie ciśnienie zapewnia także maksimum komfortu jazdy, wydłuża żywotność opon, korzystnie wpływa na ich trwałość oraz osiągi. Prawidłowe ciśnienie to również obniżenie poboru paliwa, co jest dobrym argumentem dla oszczędnych kierowców. Przyjmuje się, że prowadzenie auta z oponami, w których panuje zalecane ciśnienie jest także stabilniejsze oraz pewniejsze.

Konsekwencje niewłaściwego ciśnienia w oponach

Opona, w której panuje zbyt niskie ciśnienie, przyczynia się do wzrostu oporów toczenia, co w konsekwencji powoduje większy pobór paliwa. Niedobór ciśnienia sprawia, że pojazd prowadzi się ciężej, trudniej nad nim zapoznawać np. podczas pokonywania zakrętów. Niekorzystny wpływ niskiego ciśnienia odnotowuje się również na płaszczyźnie żywotności opony - szybciej się ona nagrzewa i prędzej ściera. Jeśli niedobór przedłuża się, może dojść do powstania nieregularnego starcia, co obniża właściwości trakcyjne.

Zbyt duże ciśnienie w oponie również ma na nią niekorzystny wpływ - guma bieżnika staje się wtedy bardzo sztywna i nie reaguje tak, jak powinna. Nadmiar ciśnienia w oponie sprawia także, że spada komfort jazdy oraz skraca się żywotność produktu. Opona o zbyt dużym ciśnieniu wewnątrz jest narażona na wiele uszkodzeń, które mogą wykluczyć ją z użytku.

Warto pamiętać, by regularnie, najlepiej co 2 tygodnie, sprawdzać poziom ciśnienia w oponach i regulować go według zaleceń producenta. Dzięki temu zyskuje się pewność, że prawidłowo dba się o opony, co pozwala korzystać z nich dłużej z zachowaniem wysokich właściwości.

Komentarze

Helena 23 sierpnia 2010

Fajnie, szukam informacji, jakie ciśnienie ma mieć w oponach Maluch, a znajduję szereg mądrości że należy utrzymywać prawidłowe ciśnienie. Tyle też wiem

4 września 2010

wejdz w tabela ciśponnienia o

10 września 2010

Maluch? To opony do taczki się pompuje ? :P

Marek 16 września 2010

Maluch miał zalecane 1,4 przód i 2,1 tył.

Heaven 17 maja 2011

Uwaga! Większość wulkanizatorów pompuje opony zadanym ciśnieniem zaraz po zamontowaniu na felgę, kiedy jeszcze nie są założone na samochodzie. Po zamontowaniu, kiedy samochód stoi normalnie na kołach ciśnienie wzrasta w oponach znacznie, ponieważ samochód naciska na nie swoim ciężarem. Z reguły po powrocie od wulkanizatora zamiast wymaganych np. 2,5 bara jest 2,8. Powinno się sprawdzać ciśnienie już na stojącym na kołach na równej powierzchni samochodzie.

bibendum 21 czerwca 2011

ale wymysliles ja piernicze..

Janek 12 lipca 2011

Z tymi wulkanizatorami to się zgadza. Ja mam to samo. Pompuje 2,5 a po opuszczeniu jest 2,8. Masa powoduje wzrost ciśnienia. Proste

apaczCK 28 lipca 2011

zgadzam sie z Helena podobnie jak ona szukam jakie cisnienie ma miec sprinter 208 dka a tu same madrosci zadnych konkretow... od razu wspomne ze w tabeli nie ma tego modelu mercedesa

apaczCK 28 lipca 2011

zgadzam sie z Helena podobnie jak ona szukam jakie cisnienie ma miec sprinter 208 dka a tu same madrosci zadnych konkretow... od razu wspomne ze w tabeli nie ma tego modelu mercedesa

R_O_Y 1 sierpnia 2011

HeHe... Sprinter 208 - przecież nie ma takiego samochodu ;) Faktycznie takie informacje znajdują się tam gdzie wymienia je tekst, czyli na pojeździe lub ew w instrukcji obsługi. Ciekawa informacja zaobserwowana przeze mnie: Zbyt niskie ciśnienie w oponach spowoduje szybsze zużycie się opon niż ciśnienie zbyt wysokie. Przy niskim ciśnieniu opona zużywa się na brzegach profilu bieżnika, powoduje to, że opona robi się mocno zaokrąglona (jak od przytaczanej taczki). Zużywa się wtedy również bark opony. Za wysokie ciśnienie wpływa negatywnie na komfort jazdy ale pewnie też spowoduje nierównomierne ścieranie się itp. Osobiście polecam zakup opon o indeksach przewyższających wymagane dla danego modelu pojazdu, oraz zakup opon o wzmocnionej konstrukcji szczególnie dla osób które lubią pocisnąć trochę swoje rodzinne auta i nie myślę tutaj o oponach typu RunFlat. Zdarzyło mi się złapać "laczka" i zjechałem z ekspresówki (około 1,6km) z 4 osobami pooli bo powoli ale dojechałem, wulkanizator się dziwił bo z doświadczenia wie opona powinna być pocięta - tak mówił. Wyjął drut który ją uszkodził, zakleił i śmigam dalej. Oponki mam TOYO PX-4 195/50 R15. Aco do Sprintera 208 to może chodzi o Mercedesa Sprintera albo o Peugeota 208 - żarcik!!!

Dodaj komentarz



Sklep

Wyszukiwarka

Opony do pojazdu