Rozmiary opon Subaru

Subaru

Subaru

Historia firmy Subaru sięga okresu II wojny światowej. Po przegranej Japończyków doszło do demilitaryzacji jednej z najsłynniejszych firm lotniczych – Nakajima Aircraft. Za zgodą USA i ONZ stworzono koncern Fuji Heavy Industries, który zajmował się produkcją sprzętu budowlanego i gospodarstwa domowego. W 1953 roku zdecydowano się powołać do życia pion odpowiedzialny za produkcję samochodów.

W 1954 roku pojawił się pierwszy prototyp samochodu osobowego – P-1. Rok później zaprezentowano Subaru 1500. Auto charakteryzowało się bardzo dobrymi rozwiązaniami technicznymi. Mimo tego, z uwagi na słabą dystrybucję, zdecydowano się na zawieszenie produkcji i skoncentrowanie się na montowaniu autobusów. W 1958 roku zaprezentowano ich pierwsze egzemplarze. W tym samym roku zdecydowano się wrócić do konstruowania aut osobowych. Efektem był Subaru 360.

Kolejnym sukcesem Subaru była powstała w 1966 roku seria 1000. W roku 1969 na rynku zadebiutował następca Subaru 360, model R-2. Dwa lata później japońska marka przedstawiła Leone w wersji sedan i kombi. Był to pierwszy samochodów osobowy w seryjnej produkcji z napędem na cztery koła.

Popularność rozwiązania sprawiła, że Subaru stosowało napęd na cztery koła również w następnych modelach – Rexa (1972), Brata (1977), Domingo (1983) oraz Justy (1984).

Przełom lat 80. i 90. to demonstracja następcy Leone – Subaru Legacy. W roku 1992 pojawił się największy przebój marki – chodzi rzecz jasna o legendarny model Impreza. Auto królowało w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata. W 1995 roku zdobyło podwójna koronę WRC (t w klasyfikacji kierowców i konstruktorów). Również w 1996 i 1997 r. Impreza zdobyła tytuły w klasyfikacji producentów. Samochód dał początek nowej klasie aut WRC. W wersji seryjnej Impreza doczekała się również sportowych odmian GT, WRX, WRX STi oraz kombi i Baja – czteroosobowy pick-up.

Kolejnymi samochodami w ofercie Subaru były crossover Forrester (1997) oraz kolejna generacje Legacy. W 2005 roku na rynku pojawił się pierwszy SUV marki Subaru – B9 Tribeca. W 2008 roku przestylizowano kultową Imprezę. Sedana zamieniono na hatchbacka. Pojawiły się również kolejne wersje Forrestera, Outbacka i Legacy.




Warto wiedzieć