Rozmiary opon Skoda

Skoda

Skoda

W 1895 roku mechanik Václav Laurin i księgowy Václav Klement zajmują się budową własnych rowerów o nazwie Slavia. Interes idzie bardzo pomyślnie. Przed 1899 roku firma Laurin & Klement rozpoczyna produkcję motocykli.

Na przełomie wieków przedsiębiorcy wchodzą na rynek samochodowy. Pierwsze auto "Voiturette A" cieszyło się sporym powodzeniem. W 1907 roku właściciele przekształcają firmę w spółkę akcyjną. Pojawia się nowy model – Faeton. W czasie I wojny światowej firma zajmuje się produkcją uzbrojenia.

W 1925 roku spółka łączy się z największym przedsiębiorstwem przemysłowym - Škodą Pilsen. W tym momencie rodzi się firma Škoda. Mariaż pozwala na rozpoczęcie seryjnej produkcji eleganckich samochodów. Pojawia się kolejny udany model - Populár. W trakcie II wojny światowej produkcja skupia się na zapotrzebowaniach armii niemieckiej.

Po wojnie cała gospodarka podlega systemowi centralnego planowania. Kontakt ze światem zachodnim – oraz jego technologiami – staje się coraz trudniejszy. Spółka zostaje przekształcona w państwowe przedsiębiorstwo AZNP Škoda. Zostając tym samym monopolistą na krajowym rynku.

W 1946 roku wznowiona jest produkcja zmodernizowanego modelu Tudor. W 1952 zaprezentowano zupełnie nową konstrukcję o numerze 1200. W latach powojennych największą popularnością cieszyły się modele 440, Octavia oraz Felicia. Podstawowa wersja Octavii sprzedana była tylko do 1964 roku. Combi było zaś wytwarzane aż do 1971.

W 1964 rynku na rynku pojawił się model 1000 MB. W 1987 zaprezentowano efekt współpracy z włoską firmą stylistyczną Carozzeria Stille Bertone - Favorit. W 1994 zastąpił ją model Felicia.

W grudniu 1990 roku rząd opowiada się za współpracą z koncernem Volkswagen. Rok później Škoda dołącza do Volkswagena, Audi i Seata jako czwarta marka koncernu.




Warto wiedzieć