Rozmiary opon Nissan

Nissan

Nissan

W 1911 roku uruchomiono w Tokio fabrykę aut o nazwie Kwaishinsha. Założył ją inżynier Masujiro Hashimoto. 3 lata później z zakładu wyjechał pierwszy samochód. Nazywał się DAT.

Marka od początku swojego istnienia była nastawiona na produkcję aut ciężarowych i dostawczych. W 1919 roku powstała firma Jitusyo Jidosha. W 1926 obydwie firmy się połączyły. Owocem tej współpracy było powstanie w 1931 roku prototypu małego samochodu Datson.

Po kolejnych perturbacjach oraz restrukturyzacji w kwietniu 1934 powstała firma Nissan Motor Co. Ltd. Centrala firmy została przeniesiona z Tokio do Yokohamy.

W 1935 roku na rynku pojawiły się pierwsze egzemplarze auta Datsun. Marka rozpoczęła sprzedaż w Australii. W tym samym czasie aktywnie angażując się na polu wyścigów samochodowych. Odnosząc liczne sukcesy dzięki modelowi NL75/76. Rok później koncern wszedł w pierwszą międzynarodową współpracę. Partnerem była amerykańska Graham-Paige Motors.

Wojna dała się Nissanowi mocno we znaki – zniszczono fabryki i infrastrukturę przemysłową. W konsekwencji – wielu dealerów przeszło do konkurencyjnej Toyoty. Sposobem na wyjście z kryzysu miało być podpisanie w 1953 roku umowy z brytyjskim Austinem.

Zabieg ustabilizował sytuację Nissana, który mógł następnie wykupić trzy mniejsze firmy samochodowe: Minsei, Prince oraz Cony. W latach 80. marka zaczęła wchodzić na rynek europejski. Początkowo, wchodząc w mariaż z podupadającą Alfą Romeo. Efektem współpracy był samochód ARNA. Auto nie spełniło oczekiwań klientów, a obydwie firmy rozwiodły się bardzo szybko.

Wraz z początkiem lat 90. Nissan udostępnił swoją technikę firmie Samsung. Koreańczycy zamierzali stworzyć bardzo szeroką gamę produktów. Jak się szybko okazało, żaden z pomysłów nie odniósł sukcesu. W tym samym czasie Nissan tworzył fabryki poza Japonią. Pod koniec lat 90. 35% udziałów Nissana zakupił Renault. Wyprodukowany wkrótce potem Nissan 180 odniósł sukces rynkowy. Firma zaczęła odnosić sukcesy na rynku globalnym.




Warto wiedzieć