Rozmiary opon Maserati

Maserati

Maserati

Maserati to marka włoskich samochodów sportowych i wyścigowych. Firma mieści się w Modenie. Maserati należy do koncernu Fiat.

W 1914 r. w Alfieri Maserati wraz z braćmi Carlo, Bindo, Ettore i Ernesto uruchomił w Bolonii warsztat samochodowy. Powstała spółka Societa Anonima Officine Alfieri Maserati. Początkowo bracia zajmowali się produkcją aut wyścigowych dla Diatto.

W 1926 roku Diatto przerwało budowę aut wyścigowych. W ten sposób powstała marka Maserati. W tym samym roku Alfieri Maserati tryumfował w wyścigu Targa Florio korzystając ze zbudowanego przez siebie samochodu Tipo 26.

W 1937 roku Maserati S.p.A. została sprzedana firmie Orsi. W trzy lata później Maserati zostaje przeniesiona do Modeny. Produkowane przez firmę samochody cały czas odnosiły sukcesy w wyścigach samochodowych, pokonując takich rywali jak Auto Union czy Mercedes-Benz.

W trakcie wojny, Maserati zaprzestało budowy samochodów i zajęło się wytwarzaniem zaopatrzenia dla włoskiej armii.

W 1957 roku Maserati rozpoczęło produkcję aut drogowych. Wyprodukowano takie modele, jak 6-cylindrowy Maserati 3500 coupe 2+2 z aluminiowym nadwoziem, V8 Maserati 5000, Maserati Sebring, Maserati Mistral coupe czy Maserati Ghibli.

W 1968 spółkę przejął Citroen. Prezesem firmy został Adolfo Orsi. Nowe modele pełnymi garściami czerpały z doświadczeń francuskiego właściciela. Produkcja stała się bardziej masowa. Pierwsze masowo produkowane modele to: Maserati Merak, Maserati Bora oraz Maserati Khamsin.

W 1974 r. Citroën zbankrutował. Nowo powstała korporacja PSA Peugeot Citroën zadecydowała o likwidacji Maserati. Dzięki wsparciu włoskiego rządu firma przetrwała.

W 1976 roku zaprezentowano nowe modele Maserati Kyalami oraz Quattroporte III generacji.

W latach 80. zaprzestano produkcji drogich sportowych modeli z centralnymi silnikami na rzecz tańszych samochodów z silnikiem umieszczonym z przodu i napędem na tylne koła jak model Maserati Biturbo.

W 1990 r. zaprezentowano model Maserati Shamal, a w 1992 r. kolejną generację Maserati Ghibli. W tym okresie Maserati współpracowało z Chryslerem prowadzonym przez przyjaciela de Tomaso Lee Iacocca. W 1990 r. Fiat przejął od De Tomaso 49% akcji Maserati, a w roku 1993 pozostałe 51%. W 2001 zakończono produkcję limuzyny Quattroporte. Zaprezentowano Spyder GT z opracowanym wraz z Ferrari silnikiem V8 4,2l o mocy 390KM. W 2004 r. zaprezentowano oparty na Ferrari Enzo model MC12.




Warto wiedzieć