Rozmiary opon Citroen

Citroen

Citroen

Citroen to francuska marka aut osobowych, dostawczych i ciężarowych. Firma tworzy obecnie wraz z Peugeotem koncern PSA. Citroen założył francuski inżynier André Gustave Citroën (5 lutego 1878 – 3 lipca 1935). Francuz ten, podczas podróży przez Polskę nabył patent na wytwarzanie maszyn do obróbki kół zębatych.

Spółka akcyjna Citroen powstaje w 1912 roku. Firma zajmuje się produkcją kół zębatych. Jednak jej założyciel ma już na koncie liczne kontakty z przemysłem motoryzacyjnym. Od 1906 roku był członkiem zarządu i dyrektorem generalnym firmy Mors, w której wprowadza m.in. kilka nowych modeli i znacznie zwiększa produkcję. Citroen zaznajomił się również z procesem produkcyjnym Forda i został prezesem francuskiej izby przemysłu motoryzacyjnego.

Firma Citroen gwałtownie rozwijała się podczas I wojny światowej. Przedsiębiorstwo zajmowało się wtedy produkcją amunicji. W Paryżu powstaje nowoczesna fabryka. Do końca wojny zakład wyprodukował ponad 24 mln pocisków. Przedsiębiorstwo zajmowało się również produkcją czołgów (Citroen P103).

Po wojnie firma zaczęła produkować samochody. Pierwszy model (Torpedo A) pojawił się w 1919 roku. Dysponował mocą 18 KM. Pierwszy egzemplarz został sprzedany za kwotę 7 950 franków. W 1924 roku zostaje wyodrębniona spółka Automobiles Citroen o 100-milionowym kapitale. Jej – jak wskazuje nazwa – przedmiotem zainteresowania były wyłącznie samochody. Zastosowano masowy system produkcji, zapożyczony z fabryk Forda.

W 1920 roku Citroen produkuje rocznie ponad 12 tys. samochodów. W 1935 roku umiera Andre Citroen. Firma wypuściła do tego czasu takie modele, jak: B2 (1921 r.), 5CV (1922 r.), B10 (1924 r.), pierwszy model o całkowicie stalowym nadwoziu – B12 (1925 r.), C6 (6-cyl., 45 KM). W 1932 r. 10CV zastępuje C4, a 15CV – C6 oraz pojawia się model Rosalie z samonośnym nadwoziem. W 1934 r. pojawia się 7CV z napędem na przednią oś, ten sam model ale z pojemnością 1,9 a nie 1,3 oraz niezależnym zawieszeniem wszystkich kół zapożyczonym od Porsche oznaczony był symbolem 11CV.

Firma stała się w tym czasie jedną z czołowych marek na świecie. W 1928 roku z linii produkcyjnych schodzi dziennie 1000 samochodów. Kłopoty zaczynają się wraz z nadejściem światowego kryzysu w 1933 roku. Firma zaczyna mieć trudności finansowe. Ratunek, na wniosek francuskiego rządu, nadciąga ze strony koncernu Michelin, który jest głównym wierzycielem Citroena. Michelin przejmuje kontrolę nad firmą, zwalnia łącznie 8 tys. pracowników i ogranicza w ciągu roku produkcję aut aż o 1/4.

Równowaga firmy zostaje przywrócona dzięki sprzedaży modelu Traction Avant. W czasie II wojny światowej produkcja spada do zera. W 1948 roku, podczas wystawy w Paryżu, odbyła się premiera jednego z najbardziej znanych modeli – Citroena 2CV. Auto było wyjątkowo tanie, miało zwijany dach z materiału, a pod maską silnik o pojemności 375 ccm i tylko 9 KM.

W 1965 roku do grupy Citroena weszła szwajcarska firma Panhard. Dwa lata później zostaje podpisane porozumienie z przedsiębiorstwem Berliet (największy ówczesny producent samochodów użytkowych w Europie Zachodniej). Kolejnym partnerem Citroena zostaje Maserami, włoska marka samochodów sportowych, która w 1969 roku wchodzi do grupy i współpracuje przy tworzeniu sześciocylindrowego silnika.

1974 rok to połączenie Citroena i Peugeota. Dwa lata później powstaje koncern PSA. Mimo mariażu, obydwa przedsiębiorstwa zachowują dużą niezależność.

W 1978 r. Fiat, Peugeot i Citroen rozpoczynają współpracę przy produkcji nowego auta dostawczego. W 1982 r. W Polsce firma Citroen oficjalnie pojawia się w 1994 roku.

Citroen to firma, która w swej historii wprowadziła wiele nowych technologii. Należą do nich m.in.: pierwsze stalowe nadwozie, zawieszenie hydropneumatyczne, seryjna taśma montażowa, pierwsze samonośne nadwozie czy sprężone stronami zawieszenie.




Warto wiedzieć