infolinia: 0801 11 43 43

Infolinia

0801 11 43 43

Doradzimy w wyborze opon i felg!

Godziny pracy infolinii:
Pon - Pt 7:00 - 22:00
Sb - Nd 8:00 - 16:00

Test ADAC opon zimowych o różnym stopniu zużycia

  • sobota, 26 września 2009
  • Robert I. Bielecki, na podst. mat. ADAC
  • Wyświetleń: 20246
  • 3 komentarze
  • autor:

Jaki wpływ na najważniejsze właściwości jezdne ma głębokość rowków bieżnika? W jakich warunkach częściowo zużyte opony mogą być lepsze od nowych?

Test ADAC opon zimowych o różnym stopniu zużycia

Opony zimowe z bieżnikiem o wysokości 4 mm uważane są za zużyte, ponieważ straciły już część swoich sezonowych właściwości. Nasuwa się pytanie o ile są gorsze od ogumienia z nowym oraz częściowo zużytym bieżnikiem, o głębokości rowków odpowiednio 9 oraz 7,5 mm i czy są w ogóle lepsze w zimie w porównaniu z oponami letnimi. Aby pokazać różnice ADAC, wraz z partnerskimi europejskimi automobilklubami, oraz fundacją Warentest przeprowadził test ogumienia z bieżnikiem o różnej głębokości. Oceniano zachowanie pojazdu w czasie jazdy oraz hamowania, a testy odbywały się na trzech rodzajach nawierzchni: suchej, mokrej oraz pokrytej śniegiem. Próbom poddane zostały trzy komplety opon zimowych w rozmiarze 185/60 R14, z których jeden miał fabrycznie nowe ogumienie z bieżnikiem o wysokości prawie 9 mm, drugi komplet opon miał 7,5-milimetrowe rowki bieżnika, a trzeci zaledwie 4-milimetrowe.

Na śniegu

Największe różnice wystąpiły na śniegu, gdzie opony z 7,5-milimetrowym bieżnikiem miały tylko 60% siły ciągu nowych 9-milimetrowych opon. Jeszcze gorsze było 4-milimetrowe ogumienie, ponad dwukrotnie słabsze od nowego. Ponieważ część kierowców wątpi w celowość używania opon zimowych, przeprowadzono dodatkową próbę – z ogumieniem letnim. Wynik był fatalny – siła ciągu była czterokrotnie mniejsza niż w przypadku nowej opony zimowej i o ok. połowę mniejsza niż w przypadku 4-milimetrowej opony zimowej.

Istotne różnice występowały także w czasie próby zatrzymania z prędkości 30 km/h. Auto na oponach z 4-milimetrowym bieżnikiem zatrzymało się o 3,2 m dalej niż na nowym 9-milimetrowym ogumieniu. Z kolei droga hamowania na oponach letnich była aż o 7,5 m dłuższa niż na nowych "zimówkach" i o 4,3 m dłuższa niż na 4-milimetrowym ogumieniu zimowym.

Na mokrej jezdni

Unikanie aquaplaningu to najważniejszy aspekt jazdy po mokrej jezdni. Skuteczność odprowadzania wody, związana z wysokością bieżnika (i jego profilem) ma tu decydujące znaczenie. Nowa opona wpadała w aquaplaning przy 87 km/h. Niewiele gorzej wypadło ogumienie 7,5-milimetrowe – pływające przy 83 km/h. Za to opona 4-milimetrowa wpadała w aquaplaning już przy 63 km/h, czyli przy prędkości o 24 km/h mniejszej niż nowa. Dwukrotnie płytszy bieżnik oznacza w tym przypadku konieczność prawie 1,5-krotnego obniżenia prędkości jazdy.

Ciekawie wypadła próba hamowania z prędkości 80 km/h, standardowa dla testów na mokrej nawierzchni. Najlepsze okazały się 7,5-milimetrowe opony, o 3% wyprzedzając nowe ogumienie oraz o 10% 4-milimetrowe "gumy". Drugie miejsce nowego produktu najprawdopodobniej wynikało ze zbyt głębokich rowków bieżnika w stosunku do realnych możliwości odprowadzenia wody.

Na suchej jezdni

Na suchej nawierzchni wyniki mogą się wydawać jeszcze bardziej zaskakujące – 4-milimetrowe "zużyte" ogumienie okazało się lepsze niż opony 7,5- oraz 9-milimetrowe. Co więcej, nowe opony były w tej próbie najgorsze. Taka sytuacja wynika z mniejszej liczby lamelek w zużytych oponach oraz większej powierzchni styku tych ostatnich z nawierzchnią.

Nie zawsze nowe są najlepsze

W zimowych warunkach bezkonkurencyjne są nowe opony zimowe, z każdym zużytym milimetrem bieżnika tracące część swoich sezonowych właściwości. Największe różnice występują na śniegu, gdzie opona z 4-milimetrowym bieżnikiem deklasuje oponę letnią, ale jest o kilka klas gorsza od nowej albo mało zużytej „zimówki”. Wprost przeciwnie na suchej nawierzchni, gdzie im niższy bieżnik ogumienia zimowego, tym krótsza droga hamowania, chociaż i tak dłuższa niż na ogumieniu letnim.

Komentarze

qq 19 października 2011

www

abc 17 października 2012

Niemcy jak to Niemcy... sprawdzą dokładnie co i jak. A nie jeden kierowca "z doświadczeniem" po zapoznaniu się z wynikami tych badań powie parafrazując znanego plantatora "no na czym jeździć zimą panie premierze , no na czym?"...

k1 26 stycznia 2017

Zgadza się. Na śniegu w zimówce z bieżnikiem 4 mm jeździ się znacznie gorzej. Trzeba już uważać, jak się hamuje, żeby nie zablokować kół (ABS częściej się włącza i niepotrzebnie wydłuża drogę hamowania), ruszanie też jest trudniejsze. Ogólnie już do wymiany.

Dodaj komentarz



Sklep

Wyszukiwarka

Opony do pojazdu