infolinia: 0801 11 43 43

Infolinia

0801 11 43 43

Doradzimy w wyborze opon i felg!

Godziny pracy infolinii:
Pon - Pt 7:00 - 22:00
Sb - Nd 8:00 - 16:00

Testy opon letnich ADAC 2011 w rozmiarze 175/65 R14

Niemiecki ADAC opublikował testy opon letnich na sezon 2011. Który model zwyciężył w grupie o rozmiarze 175/65 R 14?

Testy opon letnich ADAC 2011 w rozmiarze 175/65 R14

Fundacja Warentest i automobilklub ADAC przetestowali 17 modeli ogumienia letniego w rozmiarze 175/65 R14T. O ile 5 z 17 uznano za dobre, a 8 za zadowalające, to pozostałych 4 wystarczające, w tym Dębica Passio 2, nie poleca się ze względu na kiepskie właściwości na mokrej nawierzchni. Katastrofalnie wypadł Dayton D110, dla którego długość drogi hamowania na mokrej jezdni była o ponad 22 metry dłuższa niż dla najlepszego produktu w stawce. Taka różnica w praktyce decyduje o życiu albo śmierci, względnie trwałym kalectwie.

Wyniki testu

Najlepiej wypadły w teście: Continental ContiPremiumContact 2 i Uniroyal RainExpert, którym nieco ustępowały Michelin Energy Saver, Hankook Optimo K715 i Semperit Comfort-Life 2. Wszystkie oceniono jako dobre.

Jako zadowalające określono: Apollo Amazer 3G Maxx, Pirelli Cinturato P1, Firestone Multihawk, Kumho Solus KH 17, Barum Brillantis 2, Fulda EcoControl, Goodyear DuraGrip i Dunlop SP Street Response. Wszystkim oponom tutaj obniżono ocenę końcową z powodu gorszych właściwości na mokrej nawierzchni, względnie, w przypadku Apollo, z powodu dużego zużycia bieżnika.

Dębica Passio 2, Sava Perfecta i Kleber Dynaxer HP 3 otrzymały ocenę wystarczający. Obniżono im oceny końcowe za kiepskie właściwości jezdne na mokrej jezdni. Katastrofalnie wypadł w teście Dayton D110, oceniony na niedostateczny (wadliwy). O ile auto wyposażone w ogumienie ContiPremiumContact 2, po hamowaniu na mokrej nawierzchni, zatrzymało się po 58,3 m, to na oponach Dayton D110 długość drogi hamowania wynosiła aż 80,4 m.

Opona Continental PremiumContact2 była zdecydowanie najlepsza zarówno na suchej, jak i mokrej jezdni, a do tego okazała się jedną z lepszym pod względem zużycia paliwa. Michelin Energy Saver okazał się najbezpieczniejszym w stawce tzw. eko opon, a dzięki dużej trwałości bieżnika wydaje się najbardziej ekonomiczny (możliwe duże przebiegi). Pod względem zużycia paliwa bezkonkurencyjna okazała się Pirelli Cinturato P1. Z kolei razem z Kumho Solus KH 17 były najmniej hałaśliwe. Popularna w Polsce Dębica Passio 2 na suchej nawierzchni była najgorsza w stawce. Małe zużycie bieżnika w jej przypadku to dla większości kierowców iluzoryczna zaleta, ponieważ przy standardowych przebiegach rocznych rzędu 10-15 tys. km (i dwóch kompletach opon sezonowych) ogumienie prędzej sparcieje niż zużyje się jego bieżnik.

Podsumowanie

Test dobitnie pokazuje, że w zbliżonej cenie kupić można zarówno dobre, jak i kiepskie ogumienie. Zdecydowanie najlepsze właściwości jezdne zapewnia Continental ContiPremiumContact 2. Z powodu większego niż u najbliższych konkurentów zużycia bieżnika wydaje się optymalny do samochodów o małych przebiegach rocznych. Przy dużych przebiegach najlepszym wyborem wydaje się Michelin Energy Saver, wyraźnie ustępująca Pirelli Cinturato P1 pod względem zużycia paliwa, ale za to z wolniej zużywającym się bieżnikiem. Pirelli Cinturato P1 i Kumho Solus KH 17, jako najmniej hałaśliwe (ale i słabsze od zwycięzców na mokrej jezdni), warto wybrać w przypadku kabrioletów, użytkowanych zwykle na suchej nawierzchni.

Pamiętając zeszłoroczne przedłużające się niedobry na rynku nowego ogumienia warto przyśpieszyć decyzję w tym roku. Utrzymujące się bardzo wysokie ceny na rynkach kauczuku naturalnego i ropy naftowej, ważnych surowców do produkcji ogumienia, spowodują nie tylko podwyżki, ale także znacznie bardziej dotkliwe okresy niedoboru w podaży najlepszych modeli opon. Lepiej być przygotowanym na nadejście cieplejszych dni.

Szczegółowe wyniki

Oceny ogumienia w poszczególnych kategoriach znajdują się tabeli. Kolejność opon nie jest przypadkowa i wynika z dokładnie wyliczonej wartości na podstawie przyjętych wag. Zachowano oryginalne noty, gdzie niższa wartość oznacza lepszy wynik. Ocena ADAC bazuje na ocenie łącznej, wyliczanej z ważonych ocen w poszczególnych kategoriach. Jeśli opona w jednej z kategorii dotyczącej bezpieczeństwa albo środowiska (na suchej nawierzchni, na mokrej nawierzchni, zużycie paliwa, zużycie bieżnika, test przyspieszonego zużycia) wypadnie gorzej niż łącznie, to ocena ADAC obniżana jest o 1 albo nawet 2 stopnie. Kryteria testu i wagi ocen: na suchej nawierzchni (20%), na mokrej nawierzchni (40%), hałaśliwość (10%), zużycie paliwa (10%), zużycie bieżnika (20%), Test przyspieszonego zużycia (bez wagi, może być zdany, częściowo zdany, np. wg normy DIN, ale nie wg ADAC, albo „oblany”).

MODEL Sucha nawierzchnia Mokra nawierzchnia Hałaśliwość Zużycie paliwa Zużycie bieżnika OCENA
Continental ContiPremiumContact 2 1,5 2,0 3,0 1,9 2,5 dobry
Uniroyal RainExpert 2,0 2,1 3,2 2,2 1,8 dobry
Michelin Energy Saver 1,8 2,5 3,3 1,9 1,5 dobry
Hankook Optima K715 1,9 2,4 3,3 1,9 1,8 dobry
Semperit Comfort-Life 2 2,1 2,5 3,3 2,3 2,3 dobry
Apollo Amazer 3G Maxx 1,5 2,1 3,4 2,4 2,8 zadowalający
Pirelli Cinturato P1 1,6 2,7 2,7 1,5 2,3 zadowalający
Firestone Multihawk 1,5 2,7 3,5 2,3 1,8 zadowalający
Kumho Solus KH17 1,7 2,9 2,7 2,0 2,0 zadowalający
Barum Brillantis 2 1,8 2,6 3,5 1,9 2,3 zadowalający
Fulda EcoControl 1,8 2,9 3,1 2,2 1,8 zadowalający
Goodyear DuraGrip 1,8 3,0 2,9 1,9 2,0 zadowalający
Dunlop SP StreetResponse 1,6 3,0 3,3 2,2 2,0 zadowalający
Sava Perfecta 1,9 3,8 3,7 2,3 1,5 wystarczający
Kleber Dynaxer HP 3 2,1 3,8 3,3 1,9 1,8 wystarczający
Dębica Passio 2 2,6 3,9 3,7 2,1 1,5 wystarczający
Dayton D110 2,2 5,5 3,5 2,1 1,3 wadliwy

Charakterystyka modeli

MODEL ZALETY WADY
Continental ContiPremiumContact 2 wszechstronna opona, dobra we wszystkich dyscyplinach związanych z bezpieczeństwem, najlepsza na mokrej jezdni, najwyższa nota na suchej nawierzchni -
Uniroyal RainExpert wszechstronna opona, dobra we wszystkich dyscyplinach związanych z bezpieczeństwem -
Michelin Energy Saver wszechstronna opona, dobra we wszystkich dyscyplinach związanych z bezpieczeństwem, najlepsza nota za małe zużycie bieżnika -
Hankook Optima K715 wszechstronna opona, dobra we wszystkich dyscyplinach związanych z bezpieczeństwem -
Semperit Comfort-Life 2 wszechstronna opona, dobra we wszystkich dyscyplinach związanych z bezpieczeństwem -
Apollo Amazer 3G Maxx najlepsza nota na suchej nawierzchni, dobra na mokrej jezdni zużycie bieżnika
Pirelli Cinturato P1 najmniejsze zużycie paliwa, dobra na suchej nawierzchni, cicha trochę słabsza na mokrej jezdni
Firestone Multihawk bardzo dobra na suchej nawierzchni trochę słabsza na mokrej jezdni, stosunkowo hałaśliwa
Kumho Solus KH17 dobra na suchej nawierzchni trochę słabsza na mokrej jezdni
Barum Brillantis 2 dobra na suchej nawierzchni trochę słabsza na mokrej jezdni, stosunkowo hałaśliwa
Fulda EcoControl dobra na suchej nawierzchni trochę słabsza na mokrej jezdni
Goodyear DuraGrip dobra na suchej nawierzchni trochę słabsza na mokrej jezdni
Dunlop SP StreetResponse dobra na suchej nawierzchni słabsza na mokrej jezdni
Sava Perfecta bardzo małe zużycie bieżnika słaba na mokrej nawierzchni, hałaśliwa
Kleber Dynaxer HP 3 małe zużycie bieżnika słaba na mokrej nawierzchni
Dębica Passio 2 bardzo małe zużycie bieżnika trochę słabsza na suchej jezdni, słaba na mokrej nawierzchni, hałaśliwa
Dayton D110 bardzo małe zużycie bieżnika zła na mokrej jezdni, hałaśliwa

Komentarze

knpk 29 stycznia 2012

Po porównaniu wyników testów z kilku różnych lat powstało pytanie: dlaczego ta sama opona w tym samym rozmiarze osiąga różne wyniki. w jednym roku sucha - 2,3 mokra -2,3 w innym odpowiednio 2,0; 2,1. A może wyniki są wprost proporcjonalne do opłat producentów opon

knpk 29 stycznia 2012

Czy dlatego w niektórych lattach nie zamieściliście stosownych tabelek?

Kierowca 18 lipca 2012

Czy artykuł był sponsorowany ?

Redakcja opony.com.pl 20 lipca 2012

@knpk Owszem niekiedy bywa tak, że ten sam model opony (w tym samym rozmiarze, o identycznym indeksie prędkości) osiąga w różnych latach inne wyniki. Bynajmniej nie jest to dowód sponsorowania testów przez producentów opon. Każdy test jest jedyny w swoim rodzaju, ponieważ uczestniczy w nich inny kierowca, odbywają się one na innym obiekcie (różny stan nawierzchni), opony testowane są na różnych samochodach (inny stan techniczy/napęd). Co więcej, z roku na rok producent może zmieniać mieszankę, z której produkowana jest opona lub nawet ingerować nieco w jej charakterystykę i osiągi. Stąd biorą się właśnie te rozbieżne wyniki. Dokładniej tę kwestię porusza artykuł: http://www.opony.com.pl/artykul/ranking-opon-czy-testy-sa-godne-zaufania/?id=863

urbi 16 sierpnia 2012

No wszystko fajnie, tylko dlaczego oceny szczegółowe są wg skali niemieckiej (1-najlepszy, 4-najgorszy), a oceny końcowe wg polskiej (czyli tak jak w legendzie). Jak już się zmienia skalę to wszędzie chyba powinno być tak samo...

Redakcja opony.com.pl 17 sierpnia 2012

@urbi Przywróciliśmy słowną skalę ocen, tak jak jest to stosowane przez organizację ADAC. Dziękujemy za zwrócenie na to uwagi.

jacu 11 listopada 2015

Miałem w tym samym samochodzie Barumy ,Klebery i Daytony.Barumy najgorszy badziew na mokrym asfalcie ,zresztą tak samo nie pewnie czułem się na michelinach energy ...(nie pamiętam dokładniejszej nazwy)Daytony fajne oponki na suche i mokre ale bardzo szybko się zużywają .Klebery na suchym jak każda dobra opona ,mokre rewelacja.Nie wierzę w niemieckie testy po aferach z ADAC ,a po numerze VW widać że to Goebelsowska propaganda

jacu 11 listopada 2015

Miałem w tym samym samochodzie Barumy ,Klebery i Daytony.Barumy najgorszy badziew na mokrym asfalcie ,zresztą tak samo nie pewnie czułem się na michelinach energy ...(nie pamiętam dokładniejszej nazwy)Daytony fajne oponki na suche i mokre ale bardzo szybko się zużywają .Klebery na suchym jak każda dobra opona ,mokre rewelacja.Nie wierzę w niemieckie testy po aferach z ADAC ,a po numerze VW widać że to Goebelsowska propaganda

goral 2005 20 sierpnia 2016

mało pomorze opona,nie pomorze ABS jeśli brak rozsądku i wyobrazni

Dodaj komentarz



Sklep

Wyszukiwarka

Opony do pojazdu