infolinia: 0801 11 43 43

Infolinia

0801 11 43 43

Doradzimy w wyborze opon i felg!

Infolinia czynna jest w godzinach:
Poniedziałek - Piątek 7:00 - 22:00
Sobota - Niedziela 8.00 - 18.00

ADAC przetestował opony letnie 205 55R16

  • wtorek, 12 maja 2009
  • Opracował Robert I. Bielecki, źródło: ADAC
  • Wyświetleń: 30463
  • 1 komentarz
  • autor:

Jakie opony letnie 205 55R16 są najlepsze? Odpowiedź na to pytanie znajdziemy w teście przeprowadzonym przez ADAC i fundację Warentest.

ADAC przetestował opony letnie 205 55R16

Samochody o prędkości maksymalnej większej niż 240 km/h wymagają opon z indeksem prędkości przynajmniej W (do 270 km/h). Nawet jeśli ktoś nie zamierza jeździć tak szybko to musi się podporządkować wymogom homologacyjnym. Zakłady wulkanizatorskie coraz częściej odmawiają nawet montażu ogumienia o niższym indeksie niż prędkość maksymalna pojazdu. W przypadku pojazdów jeżdżących ponad 240 km/h może brakować im wiedzy, ale gorzej kiedy w ramach likwidacji szkody okaże się, że pojazd miał zamontowane nieodpowiednie ogumienie.

Niemiecki automobilklub ADAC oraz fundacja Warentest (niem. Stiftung Warentest) poddały praktycznym próbom 16 modeli ogumienia w rozmiarze 205/55 R16 W (czyli do 270 km/h) oraz jednego debiutanta z indeksem V. Zwycięzcą testu została Michelin Primacy HP, w której producentowi udało się znaleźć kompromis między poszczególnymi właściwościami jezdnymi. W przeszłości francuski producent przegrywał ze względu na optymalizację w kierunku małego oporu toczenia (i mniejszego zużycia paliwa), kosztem właściwości na mokrej jezdni i długości drogi hamowania.

Uwaga!

W testach ADAC niższa ocena punktowa oznacza lepszy wynik. Opony, które uzyskały najmniej punktów są najbardziej przez ADAC rekomendowane.

Poza zwycięzcą najwyższą ocenę? zalecenie "szczególnie polecana" uzyskało jeszcze pięć innych produktów: Continental PremiumContact 2, Nokian Z G2, Bridgestone Turanza ER300 i Firestone TR300 alpha oraz Goodyear OptiGrip, którą z powodu niższego indeksu prędkości (V), sklasyfikowana osobno. 6 modeli ogumienia oceniono jako "polecane": Dunlop SP Sport Fast Response, Maloya Futura Sport W, Uniroyal RainSport 2, Fulda Carat Exelero, Semperit Speed-Life i Kumho Ecsta HM KH31. Dzięki temu ponad 2/3 produktów można uznać za warte zamontowania w swoim samochodzie.

Blisko 1/3, a dokładniej 5 z 16, testowanych opon z indeksem W wypadło słabo. Trzy modele oceniono jako "warunkowo polecane": Hankook Venrus PrimeK105, Matador MP 46 Ultra Sport Hectorra 2 oraz Avon AV5, a dwa nawet jako "nie polecane": Mabor Sport-Jet 2 i Syron Race 1. Niska ocena była najczęściej konsekwencją kiepskich wyników na mokrej nawierzchni. Jak podano w tabeli z wynikami, dwa z testowanych produktów zostały już zmienione i egzemplarze z podanym numerem DOT albo nowszym powinny mieć trochę inne właściwości niż ich oceniani poprzednicy.

Po raz kolejny okazało się, że cena nie jest wyznacznikiem jakości produktu najlepsze opony są niewiele droższe od najsłabszych. Ponadto różnice cen między sprzedawcami są ogromne i sięgają nawet kilkudziesięciu procent.

Zalecenie ADAC bazuje na ocenie łącznej, uzyskanej z ważonych wyników w poszczególnych kategoriach. Niezależnie od oceny łącznej, jeśli opona w jednej z kategorii dotyczącej bezpieczeństwa albo środowiska (na suchej nawierzchni, na mokrej nawierzchni, zużycie paliwa, zużycie bieżnika albo test przyspieszonego zużycia) wypadnie gorzej niż łącznie, to zalecenie ADAC obniżane jest o jeden albo nawet dwa poziomy. Na przykład wtedy, kiedy mimo najlepszej oceny łącznej, opona uzyskała wynik 2,8 na mokrej nawierzchni i nie jest "szczególnie polecana". Oceny, które spowodowały obniżenie zalecenia ADAC, zostały wyróżnione w tabeli czerwonym kolorem czcionki. Opony z takim samym zaleceniem ADAC zostały posortowane wg niezaokrąglonej oceny łącznej.

Kryteria testu i wagi ocen:
na suchej nawierzchni (20%),
na mokrej nawierzchni (40%),
hałaśliwość (10%),
zużycie paliwa (10%),
zużycie bieżnika (20%),
test przyspieszonego zużycia (bez wagi, może być zdany, częściowo zdany, np. wg normy DIN, ale nie wg normy ADAC, albo oblany).

Charakterystyka poszczególnych opon:
Michelin Primacy HP
Plusy:
wszechstronna opona letnia
najmniejsze zużycie bieżnika
szczególnie dobra na suchej jezdni
Minusy:
brak

Continental PremiumContact 2
Plusy:
wszechstronna opona letnia
jedna z dwóch najlepszych na suchej jezdni
dobra także na mokrej nawierzchni
Minusy:
trochę większe zużycie paliwa

Nokian Z G2
Plusy:
wszechstronna opona letnia
dobra na suchej i mokrej jezdni
Minusy:
trochę większe zużycie paliwa

Bridgestone Turanza ER300
Plusy:
wszechstronna opona letnia
jedna z dwóch najlepszych na suchej nawierzchni
Minusy:
brak

Firestone TZ300 alpha
Plusy:
wszechstronna opona letnia
dobra na mokrej nawierzchni
Minusy:
brak

Dunlop SP Sport Fast Response
Plusy:
dobra na suchej jezdni
małe zużycie bieżnika.
Minusy:
trochę słabsza na mokrej nawierzchni (obniżone zalecenie ADAC)

Maloya Futura Sport W
Plusy:
szczególnie dobra na mokrej jezdni
Minusy:
małe słabostki na suchej nawierzchni (obniżone zalecenie ADAC)
najbardziej hałaśliwa (na zewnątrz kabiny)

Uniroyal Rainsport 2
Plusy:
dobra na suchej i mokrej jezdni
Minusy:
zużycie bieżnika (obniżone zalecenie ADAC)

Fulda Carat Exelero
Plusy:
bardzo dobra na mokrej nawierzchni
Minusy:
stosunkowo duże zużycie paliwa (obniżone zalecenie ADAC)

Semperit Speed-life
Plusy:
brak
Minusy:
trochę słabsza na mokrej jezdni (obniżone zalecenie ADAC)

Kumho Ecsta HM KH31
Plusy:
brak
Minusy:
trochę słabsza na suchej nawierzchni
dość duże zużycie bieżnika
test przyspieszonego pełnego zużycia zaliczony tylko wg normy DIN

Hankook Ventus Prime K105
Plusy:
dobra na suchej jezdni
małe zużycie bieżnika.
Minusy:
stosunkowo słaba na mokrej jezdni (w efekcie obniżone zalecenie ADAC)

Matador MP 46 Ultra Sport Hectorra 2
Plusy:
brak
Minusy:
stosunkowo słaba na mokrej jezdni (w efekcie obniżone zalecenie ADAC) duże zużycie bieżnika.

Avon ZV5 (wg producenta zmieniona od DOT 0409)
Plusy:
najmniejsze zużycie paliwa
Minusy:
stosunkowo słaba na mokrej nawierzchni (w efekcie obniżone zalecenie ADAC) trochę większe zużycie bieżnika
test przyspieszonego pełnego zużycia zaliczony tylko wg normy DIN.

Mabor Sport-Jet 2 (wg producenta zmieniona od DOT 0809)
Plusy:
Najmniej hałaśliwa opona w teście
Minusy:
słaba na mokrej nawierzchni (w efekcie obniżone zalecenie ADAC)
słaba na suchej jezdni
trochę większe zużycie bieżnika

Syron Race 1
Plusy:

brak
Minusy:
słaba na mokrej nawierzchni (w efekcie obniżone zalecenie ADAC)
słaba na suchej jezdni
trochę większe zużycie bieżnika

Goodyear OptiGrip (poza rankingiem z powodu indeksu prędkości V, czyli do 240 km/h, zamiast W)
Plusy:
wszechstronna opona
najlepsza nota na mokrej nawierzchni
najniższe zużycie paliwa
małe zużycie bieżnika.
Wady:
brak
niższy indeks prędkości (V, do 240 km/h) oznacza, że nie można jej bezpośrednio porównywać z produktami z indeksem W (do 270 km/h).

Komentarze

r.p. 13 listopada 2013

zawsze mnie dziwia opinie Continental na wyposażeniu Volvo były 205x55xR16W.. po jednym roku wzyząbkwane..Pirelli zimowe ..identyczna trasa..nic zlożyłem reklamację.. oddalona brak wad fabrycznych i materiałowych.. po ilus pismach..prosze pzredstawic protokól z badania.. nie wykonuja..bo za drogie..na koniEc stwierdzili ..nie sĄ strona GWARANCJI Continental polska..dno

Dodaj komentarz



Sklep

Wyszukiwarka

Opony do pojazdu