infolinia: 0801 11 43 43

Infolinia

0801 11 43 43

Doradzimy w wyborze opon i felg!

Godziny pracy infolinii:
Pon - Pt 7:00 - 22:00
Sb - Nd 8:00 - 16:00

Porady Ekspertów - Opony

Indeks prędkości. Wyższy = lepszy?

Każda opona oznaczona jest odpowiednim indeksem prędkości Dobieramy ją w zależności od przeznaczenia, możliwości naszego auta oraz zasobności portfela. Czym różnią się dwie takie same opony, o tym samym bieżniku, jedna oznaczona niższym indeksem prędkości, np. H (do 210km/h) a druga oznaczona wyższym indeksem prędkości, np. Y (do 300km/h).Czy coś zyskujemy lub tracimy kupując oponę o indeksie prędkości wyższym, niż przewidział to producent naszego auta?

Dariusz Walisiak

Dariusz Walisiak

Training Manager

Goodyear

Wszystkie opony posiadają tzw. indeks nośności odpowiadający maksymalnemu dopuszczalnemu w kilogramach obciążeniu na jedną oponę oraz indeks prędkości pozwalający na jazdę z maksymalną prędkością, która jest wyrażona w km/h (np. T = 190 km/h). Indeksy te należałoby nazywać indeksami homologacji. Każdy z producentów homologuje opony do auta, które najlepiej odpowiadają jego osiągom. Odpowiedni dobór opon gwarantuje bezpieczeństwo użytkowania auta oraz może zapobiec niewłaściwemu zużywaniu się bieżnika.
Wydawać by się mogło, iż opona o tym samym rozmiarze posiadająca wyższy indeks prędkości nie różni się od opony o niższym indeksie.
Prawda jest taka, iż opona o wyższym indeksie może posiadać gęściej tkany kord znajdujący się w szkielecie opony, grubszy, sztywniejszy wypełniacz w formie klina w strefie stopki opony, osnowa będąca szkieletem opony może być dalej wywinięta wokół drutówki i kończyć się o wiele wyżej na boku opony. Wyższe indeksy prędkości w oponach idą w parze wraz ze wzrostem szerokości oraz zmniejszeniem profilu opony. Przy większych prędkościach, do których są przeznaczone, pojawia się dodatkowy problem związany z działającą na bieżnik siłą odśrodkową, która odkształca bardziej bieżnik w jego środkowej strefie. Może to przyspieszać zużycie w czole bieżnika. Aby zapobiec odkształcaniu bieżnika konstruktorzy opon wzmacniają go za pomocą dodatkowych opasań. W oponach Goodyear oraz Dunlop można odnaleźć zaawansowane technologicznie opasania bezzakładkowe (jointless belt), wykonane z zastosowaniem włókien aramidowych (inaczej mówiąc kevlarowych). Najbardziej zaawansowanym typem opasań są opasania tzw. "monofilment" wykonane z pojedynczej nitki bardzo wytrzymałego kordu, który nawijany jest w oponie dookoła z taką gęstością jaka akurat jest potrzebna w danym miejscu bieżnika. Opasania te nie posiadają miejsc słabszych ponieważ nie są nakładane na zakładkę. Opony takie posiadają bardziej jednorodny rozkład nacisku na powierzchni styku z bieżnika z podłożem dzięki czemu zapewniają bardziej równomierne zużycie bieżnika i pozwalają wydłużyć przebieg opony. Dzięki temu lepiej spisują się przy dużych prędkościach.
W przypadku kiedy wzrasta moc auta oraz maksymalna prędkość, opony homologowane i zarazem montowane w takim pojeździe posiadają wyższy indeks prędkości.
Najczęstszym problemem z którym borykają się sprzedawcy jest chęć zakupu opon o niższym indeksie prędkości niż przewidział to konstruktor pojazdu. Osoby takie tłumaczą, iż nigdy nie jeżdżą z maksymalną prędkością na którą pozwala indeks prędkości opony. Należy pamiętać, iż nie chodzi tylko o maksymalną prędkości podróżowania. Opona jest dobierana do auta również ze względu na jego masę oraz moment obrotowy oraz moment hamujący pojazdu. Jeżeli na pojeździe znajdą się za słabe opony nie będą się one prawidłowo odkształcać i w konsekwencji niewłaściwej pracy ulegną przyspieszonemu zużyciu lub nawet zniszczeniu. Opony, które posiadają za niski indeks prędkości mogą szybciej "poząbkować". Taki typ zużycia bieżnika sprawia, iż stają się głośniejsze.
W przypadku kiedy dochodzi do wypadku i okazuje się, że opony posiadają niewłaściwy indeks prędkości, może się okazać iż ubezpieczyciel nie wypłaci nam z tego tytułu żadnych pieniędzy.
Użytkownik opon o za niskim indeksie prędkości traci w pewnym sensie gwarancję. Może oczywiście je reklamować ale w przypadku stwierdzenia nieprawidłowego doboru opon do pojazdu reklamacja taka najczęściej zostaje odrzucona.
Okazuje się, że czasami montując opony o wyższym indeksie prędkości niż zalecany możemy sporo zyskać. Wśród zalet montażu opon o wyższym indeksie można wymienić większą stabilność pojazdu przy jeździe na wprost kiedy wieje silny wiatr oraz przy pokonywaniu zakrętów. Jazda staje się bardziej precyzyjna. Opony szybciej odpowiadają na ruch kierownicy. W przypadku przejścia na wyższy indeks prędkości w stosunku do zalecanego, pogorszeniu może ulec komfort podróżowania ze względu na większą sztywność konstrukcji. Wzrastają również opory toczenia, które przekładają się na większe zużycie paliwa. Różnice te jednak nie będą aż tak wielkie.
Właściciel takiego pojazdu jak np. Renault Scenic może dzięki montażowi wyższego indeksu prędkości polepszyć stabilność swojego pojazdu. Auta te mają wyżej zawieszony środek ciężkości dzięki czemu są bardziej podatne na podmuchy wiatru i mniej stabilne w zakrętach. Wyższy indeks prędkości może pomóc kierowcom, którzy preferują bardziej sportową jazdę.
Aby przekonać się naocznie o różnicach pomiędzy tym samym rozmiarem opony z różnymi indeksami prędkości można zrobić proste doświadczenie. Bierzemy dwie opony o tym samym bieżniku i rozmiarze. Stawiamy je na podłodze i staramy się kolejno nacisnąć na bieżnik z tą samą siłą. Opona o wyższym indeksie prędkości powinna stawiać większy opór i mniej się uginać przy zastosowaniu tej samej siły nacisku. Oczywiście będzie to doświadczenie subiektywne.

Piotr Łygan

Piotr Łygan

Specjalista ds. Technicznych

Pirelli Polska

Każda opona oznaczona jest odpowiednim indeksem prędkości . Dobieramy ją w zależności od przeznaczenia, możliwości naszego auta oraz zasobności portfela.
Podstawowa uwaga: auto wyjeżdża z fabryki na oponach, których kod prędkości jest dobierany przez konstruktora SAMOCHODU. Ta informacja zawarta jest w świadectwie homologacji typu pojazdu. Zatem generalnie mówiąc, przy zmianach opon w przyszłości należy dobierać kod prędkości właśnie wg tych zaleceń.
Jeśli jednak ktoś chce zmienić kod prędkości, powinien kierować się następującymi zasadami:
- nowy kod prędkości nie może być niższy niż ten podany w świadectwie homologacji lub innym oficjalnym dokumencie wydanym przez producenta SAMOCHODU
- najlepiej wymienić w takim przypadku wszystkie koła jezdne; jeśli jednak ktoś decyduje się na wymianę mniejszej ilości opon to należy pamiętać aby opony na jednej osi miały ten sam kod prędkości. Zmusza to oczywiście do uwagi przy ewentualnych "przekładkach" opon w przyszłości.
Czym różnią się dwie takie same opony, o tym samym bieżniku, jedna oznaczona niższym indeksem prędkości, np. H (do 210km/h) a druga oznaczona wyższym indeksem prędkości, np. Y (do 300km/h).
Pomijając aspekty konstrukcyjne należy powiedzieć, iż po prostu jedna opona opracowana jest dla pojazdu o niższej, a druga o wyższej prędkości maksymalnej.
Czy może Pan wymienić aspekty konstrukcyjne w produkcji opon z różnymi indeksami prędkości? Najczęściej są to zmiany wzmacniające sztywność opony oraz podwyższające jej odporność np na podwyższone temperatury.
Czy coś zyskujemy lub tracimy kupując oponę o indeksie prędkości wyższym, niż przewidział to producent naszego auta? Przy doborze opon (przez producenta SAMOCHODU dla danego typu pojazdu), uwzględnia się m.in maksymalną prędkość danego pojazdu. Zatem zastosowanie w tym samym pojeździe opon o wyższym kodzie prędkości, w aspekcie ekonomicznym, raczej nie ma sensu.
Jednak przemyślana zmiana kodu prędkości (na wyższy) może dać pożądane rezultaty trakcyjne (np "usztywnienie" pojazdu). Po wymianie trzeba być jednak przygotowanym na ew. zmianę w prowadzeniu auta (należy przetestować opony aby ta zmiana nie zaskoczyła prowadzącego na drodze).
Można się także spotkać z pewnymi ujemnymi skutkami zmiany kodu prędkości na wyższy (np zmniejszenie komfortu podróżowania).
Reasumując:
Zalety:
- usztywnienie pojazdu
- zmiana właściwości jezdnych auta – jakich?
Wady:
- zmiana właściwości jezdnych auta – inne prowadzenie, należy być przygotowanym na inne reakcje samochodu
- zmniejszenie komfortu podróżowania
- wyższy koszt zakupu opon

Jacek Młodawski

Jacek Młodawski

Specjalista ds. Technicznych

Continental

Nie ma wyznacznika, który mówi, że opona z wyższym indeksem prędkości jest "lepsza" od tej, która posiada indeks prędkości niższy.
Jeżeli posiada ten sam rozmiar i wzór bieżnika oraz została odpowiednio dobrana do naszego samochodu (oczywiście również z uwzględnieniem indeksu nośności) to jest oponą dobrą, przeznaczoną do użytkowania zgodnie z zaleceniami producenta. Jej właściwości dotyczące trakcji, poziomu hałasu, komfortu jazdy, itp. będą podobne.
Oczywiście do wyboru mamy bardzo wiele marek opon, które oferują nam ogromną liczbę wzorów bieżników. Musimy sami zdecydować jaką markę wybierzemy.
Producent samochodu w jego homologacji określa dokładnie jaki rozmiar, indeks nośności i prędkości należy stosować w danym modelu. Nie podaje nam jakiego producenta mają być opony.
Przy zakupie opony musimy pamiętać, że indeks prędkości musi być równy lub wyższy (nigdy nie niższy) od maksymalnej prędkości z jaką może poruszać się dany samochód.
Jeżeli weźmiemy pod lupę oponę z indeksem H i Y to dostrzeżemy różnice w budowie wewnętrznej, dzięki którym opona z indeksem Y może jechać z prędkością 300 km/h. Ale jeżeli maksymalna prędkość naszego auta wynosi 190 km/h to zakup opony z indeksem Y wydaje się niczym nieuzasadniony.

Dariusz Mindak

Dariusz Mindak

Field Engineer

Bridgestone

Tak, opony z wyższym indeksem prędkości posiadają pewne modyfikacje konstrukcyjne, które umożliwianą nam poruszanie się z wyższymi prędkościami. Wyższa prędkość pojazdu to wyższa prędkość obrotowa opony. Prawa fizyki, a szczególnie siła odśrodkowa działająca na oponę opony wymuszają na producentach opon wprowadzanie ulepszeń.
Zmienione opasanie , modyfikacje mieszanki bieżnika wzmocnione stopki, to są najistotniejsze różnice. Podpatrując producentów samochodów można zaobserwować jedna istotną prawidłowość.
Na pierwsze, oryginalne wyposażenie pojazdu montowane są opony np. w indeksie V czyli do 240 pomimo tego iż prędkość max pojazdu jest ok. 190 km/h.
Podsumowując biorąc pod uwagę również moc pojazdu, musimy zostawiać pewien zapas jeżeli chodzi od indeks prędkości.
Niemierzalnym wyznacznikiem dla kierowcy powinno być bezpieczeństwo podróżujących.