19.05.2007 12:43
0

Oznaczenia UTQG na oponach

Autor: opony.com.pl
Oznaczenia na oponach: UTQG, czyli Jednorodna Klasyfikacja Jakości Opon w USA.

Na boku opony, występują tajemnicze dla większości użytkowników oznaczenia. Na przykład:

Treadwear: 340; Traction: B; Temperature B

Wskaźniki te można znaleźć na oponach letnich i całorocznych na jednym z boków opony.

Są to oznaczenia UTQG (Jednorodna Klasyfikacja Jakości Opon), czyli systemu oceny jakości opracowanego przez amerykański Departament Transportu (DOT). Muszą się one znajdować na wszystkich oponach dopuszczonych do sprzedaży na amerykańskim rynku.

Treadwear (Zużycie bieżnika)

Ta klasa określa prędkość zużywania się opon w kontrolowanych warunkach. Wynik 100 to podstawowy standard jakości, jaki zakłada sobie producent danego modelu. Na przykład opona, która uzyskała wynik 200, zużywa się dwa razy dłużej w testach niż wzorcowa opona o wyniku 100. Testy w USA są przeprowadzane na torze w Teksasie, gdzie auto musi pokonać 7200 mil, a opony są zmieniane co 800 mil. Testy są jednak przeprowadzane przez producentów i ich wyniki nie zawsze są w pełni miarodajne.

Traction (Przyczepność)

Ten wskaźnik określa przyczepność opony badanej w czasie hamowania w linii prostej na mokrej nawierzchni. Testy są przeprowadzane na dwóch rodzajach nawierzchni – asfalcie oraz betonie. Ten test nie sprawdza przyczepności na suchej nawierzchni, w czasie pokonywania zakrętów oraz odporności na hydroplaning. Testowana opon hamuje przy prędkości 40 mil/h. Najwyższy wskaźnik to AA, najniższy to C.

Temperature (Odpornośc na temperaturę)

Klasa odporności na temperatury określa stopień odporności opony na ciepło wydzielane w trakcie pracy ogumienia. Jeśli opona nie wykazuje odporności na wysoką temperaturę automatycznie spada prędkość maksymalna, którą może uzyskać bez negatywnego wpływu na jej właściwości jezdne. Występują wskaźniki od A (prędkość powyżej 115 mil/h) do C (pomiędzy 85 a 100 mil/h). Każda opona sprzedawana w USA musi posiadać co najmniej wskaźnik C.

Reasumując, nie powinniśmy uzależniać naszej oceny opony od wskaźników UTQG, które nie są obligatoryjnie stosowane w Europie, ale zawsze warto wiedzieć co oznaczają.



Komentarze