infolinia: 0801 11 43 43

Infolinia

0801 11 43 43

Doradzimy w wyborze opon i felg!

Infolinia czynna jest w godzinach:
Poniedziałek - Piątek 7:00 - 22:00
Sobota - Niedziela 8.00 - 16.00

Porady Ekspertów - Opony

Wymiana opon na nowe - 100km... 1,6 mm... 4 lata?

Kiedy powinniśmy zmienić opony i jak ocenić, czy te, które posiadamy są już zużyte? Mamy coraz lepsze auta - jeździmy nimi coraz szybciej. Jakich założeń przestrzegać, żeby mieć pewność, że nasz samochód jest wyposażony odpowiednio? Jakie standardy panują w tym zakresie? Co zrobić, by z jednej strony nie pozbywać się opon, na których możemy przejechać jeszcze wiele kilometrów, z drugiej, aby nie przekroczyć granicy, za którą nasze opony przestają być dla nas bezpieczne? W jaki sposób właściwie ocenić ten stan, nie będąc ekspertem, nie narażając się jednocześnie na niewłaściwą ocenę serwisu ogumienia?

Piotr Łygan

Piotr Łygan

Specjalista ds. Technicznych

Pirelli Polska

Jeszcze raz, z uporem, chcę podkreślić, iż opony stanowią jeden z najważniejszych elementów stanowiących o bezpiecznej eksploatacji pojazdu. Dlatego każdy z nas powinien dołożyć wszelkich starań, aby kontrolować stan techniczny opon swojego pojazdu oraz na czas i prawidłowo reagować na wszelkie stwierdzone odstępstwa od normy. Dbałości o opony nie można przecenić, natomiast zaniedbania mogą mieć fatalne konsekwencje. W zasadzie przeciętny użytkownik nie jest w stanie prawidłowo ocenić stanu technicznego opon pod kątem ewentualnych zagrożeń (poza oczywiście oceną wzrokową stopnia zużycia bieżnika oraz w ewidentnych przypadkach np. rozerwania opony). Decyzje powinien zawsze podejmować za nas wykwalifikowany i doświadczony specjalista oponiarski. Dbałość o opony powinniśmy wykazywać na dwa, współistniejące, sposoby.
Pierwszym sposobem jest przeprowadzanie od czasu do czasu, we własnym zakresie, oględzin widocznych elementów opon oraz obserwacja zachowania opon w trakcie jazdy. Wszelkie zauważone odstepstwa od normy, takie jak: - zmiany na scianach bocznych lub bieżniku (spękania, wybrzuszenia itp) - nierównomierności zużycia bieżnika (mogą być skutkiem nie tylko niepełnej sprawności elementów podwozia) - fakt nienaturalnie częstej konieczności uzupełniania ciśnienia w kołach powinny być bodźcem do niezwłocznej wizyty u profesjonalisty z zakresu opon. Również wszelkie zmiany odczuwalne w trakcie jazdy (podwyższona głośność, stuki, ściąganie pojazdu z prostoliniowego toru jazdy, drżenie kierownicy i/lub nadwozia itp) powinny być sygnałem do wizyty u specjalisty. Stwierdzona głębokość rowków bieżnika w okolicy 3 mm (opony letnie) lub 4 mm (opony zimowe) powinna być dla nas znakiem, iż należy liczyć się z koniecznością wymiany opon na nowe (nie należy czekać, aż głębokość rowków osiągnie graniczną, dopuszczalną przepisami wartość 1,6 mm). Drugim sposobem są okresowe wizyty w profesjonalnym zakładzie oponiarskim (im opony starsze tym wizyty częstsze). Tylko ocena doświadczonego fachowca w tej dziedzinie da nam pewność, iż z naszymi oponami jest wszystko w porządku. Nie demonizując problemu, pragnę abyście Państwo docenili olbrzymi wpływ stanu technicznego opon w swoim pojeździe na bezpieczeństwo eskploatacji.

Leszek Szafran

Leszek Szafran

Dyrektor ds. Sprzedaży i Członek Zarządu

Dębica SA i Goodyear Dunlop Tires Polska

Opony, podobnie jak wszystkie inne elementy samochodu, podlegają zużyciu. Jak szybkiemu – to już zależy od samych opon, sposobu ich przechowywania, a przede wszystkim warunków w jakich są eksploatowane. Zużycie opon można, a nawet trzeba kontrolować. Od tego zależy bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów.
W myśl obowiązujących w Polsce przepisów opony należy wymienić, kiedy bieżnik ściera się poniżej 1,6 mm. Jednak większość ekspertów w tym także eksperci Goodyeara zdecydowanie rekomendują wymienianie opon letnich na nowe, kiedy bieżnik staje się płytszy niż 3 mm, a zimowych – 4 mm. Ze zbieranych przez lata doświadczeń wynika, że tylko wtedy opony będą naprawdę dobrze spełniać swoje zadanie.
Warto pamiętać, że także osoby, które jeżdżą rzadko i praktycznie nie ścierają bieżników powinny co pewien czas wymieniać opony. Specjalna mieszanka, z której produkowane są nowoczesne opony zdecydowanie zwiększa ich odporność na upływ czasu, ale nieśmiertelności im nie zapewnia. Dlatego właściciele opon, zwłaszcza starszych powinni zwracać szczególną uwagę na wszelkie pęknięcia, pęcherze, rozwarstwienia itp. Mogą one wskazywać na postępujące uszkodzenia opony.
I trzecia sprawa. O opony trzeba dbać, a to oznacza, że trzeba je umieć "czytać". Jeśli np. opona mocniej ściera się na obu krawędziach niż na środku, może to oznaczać, że trzeba ją dopompować. I odwrotnie: jeśli zużycie widoczne jest tylko na środku, ciśnienie powietrza w oponie jest prawdopodobnie za wysokie. Jeśli w bieżniku pojawiają się wgłębienia, trzeba sprawdzić czy koła nie są źle wyważone. Charakterystyczne nacięcia na krawędziach bieżnika mogą natomiast wskazywać na złe ustawienie geometrii.
Stan opon trzeba kontrolować podobnie, jak np. poziom oleju. Niestety większość kierowców tego nie robi, a przecież jazda na zużytych oponach może skończyć się wypadkiem. Warto o tym pamiętać.

Andrzej Skowron

Andrzej Skowron

Prezes Zarządu

PSO - Polskie Składy Oponiarskie

Poza widocznymi znakami zużycia opon, gdzie można ocenić jedynie stan bieżnika (jego głębokość) czy dostrzec znaki starzenia się gumy (poprzeczne pęknięcia na boku opony) użytkownik samochodu już samemu nic nie jest w stanie bliżej o oponie powiedzieć.
W przypadku letnich opon graniczna głębokość bieżnika, poniżej której zalecana jest ich wymiana to 1,6 mm. W przypadku opon zimowych sprawa jest nieco bardziej skomplikowana, bo "zimówki" mają dużo głębsze bieżniki, a istotną sprawą jest stan tzw. lamelek, czyli nacięć na bieżniku, które maja wpływ na przyczepność opony.
Ostatnio sporo można przeczytać o ważności daty produkcji opony, pseudofachowcy próbują nas przekonać, że opona mając powyżej czterech lat powinna być wymieniana jako "przeterminowana". Otóż tak nie jest, bo oponą nową zgodnie z Polską Normą jest opona nawet trzyletnia, a sprzedana na rynku otrzymuje jeszcze 2-letnią gwarancję.
Oprócz wyżej wspomnianych symptomów zużycia, opony mogą posiadać również inne defekty, które może stwierdzić tylko fachowiec w serwisie oponiarskim zdejmując oponę czy próbując wyważyć koło. Dla każdego użytkownika samochodu najistotniejszym elementem jest chyba bezpieczeństwo jazdy, opona jest jego istotnym elementem, dlatego nie warto podejmować w tym względzie ryzyka i nie znając dokładnie tej materii samemu "bawić się" w eksperta.
Sprawdzając opony, na których porusza się nasz samochód (szczególnie ma to znaczenie przy zakupie auta używanego), musimy wiedzieć, że każdy samochód ma fabrycznie określone parametry opon tj. rozmiar, klasę prędkości oraz indeks nośności. Jeżeli nie mamy takiej informacji to źródłem są autoryzowane serwisy oponiarskie, które pomogą dobrać również odpowiednie zalecane zamienniki tych rozmiarów.

Dariusz Walisiak

Dariusz Walisiak

Training Manager

Goodyear

"Prawo o ruchu drogowym" mówi, iż pojazd nie może być wyposażony "w opony, których wskaźniki pokazują graniczne zużycie bieżnika, a w odniesieniu do opon niezaopatrzonych w takie wskaźniki – o głębokości rzeźby bieżnika mniejszej niż 1,6 mm"
Konstrukcja i osiągi opon Michelin pozwalają na zachowanie parametrów opony na wyjątkowo stabilnym poziomie przez cały okres użytkowania produktu.
W przypadku opon letnich oraz zimowych wraz z obniżaniem się wysokości bieżnika zmniejsza się (dotyczy to wszystkich opon) możliwość odprowadzania wody oraz błota pośniegowego (opony zimowe) przez bieżnik. Ze względu na mniejszą pojemność rowków, większa ilość wody musi zostać odprowadzona w tym samym czasie. Czym większa jest prędkość pojazdu, tym szybciej pojawia się zjawisko aquaplaningu tj. utraty przyczepności na wodzie. Głębokość rzeźby bieżnika ma również kluczowe znaczenie dla mobilności na zaśnieżonych drogach.
Bardzo ważnym czynnikiem, który powinien mieć duży wpływ na zalecenie dotyczące wymiany opon na nowe, jest styl jazdy kierowcy oraz warunki użytkowania. Czym szybciej i dynamiczniej jeździmy przy towarzyszących nam częstszych opadach deszczu czy śniegu, powinniśmy wcześniej pomyśleć o ich wymianie na nowe ze względu na nasze bezpieczeństwo.
Przyjmuje się, iż powinniśmy pomyśleć o wymianie opon letnich na nowe, kiedy wysokość bieżnika spada poniżej 3 mm.
W przypadku opon zimowych, zaleca się, aby wymienić je na nowe przy wysokości bieżnika 4 mm. Opony Michelin posiadają lamele trójwymiarowe BDS, VTS wykonane w technologii StabiliGrip. Ze względu na ich kształt oraz ponacinanie do podstawy klocka nie znikają tak szybko w trakcie zużywania się bieżnika, co pozwala zachować parametry opony na stabilnym poziomie przez cały czas eksploatacji. Nowe opony Michelin Alpin A3 posiadają zimowy wskaźnik zużycia bieżnika, znajdujący się w rowku pomiędzy klockami bieżnika. Jego pozycja w oponie oznaczona jest symbolem płatka śniegu zamieszczonym na barku opony (tzn. w okolicy gdzie bok styka się z bieżnikiem). Wskaźnik ten ma za zadanie pokazać użytkownikowi czy wysokość bieżnika, przy której zaleca się wymianę opony zimowej na nową została już przekroczona.
Jeżeli chodzi o okres użytkowania opon należy przypomnieć oficjalne stanowisko Michelin, które mówi:
"Poza regularną kontrolą i dbaniem o właściwe ciśnienie, zaleca się, aby opony osobowe, dostawcze oraz 4x4 (w tym koła zapasowe), były regularnie sprawdzane przez wykwalifikowanego specjalistę w autoryzowanym serwisie opon, który oceni możliwość ich dalszego użytkowania. Po okresie pięciu lub więcej lat użytkowania opon, kontrola ta powinna być przeprowadzana, co najmniej raz w roku...Niemożliwe jest przewidzenie, kiedy opona powinna zostać wymieniona biorąc pod uwagę jedynie jej wiek. Jednak, im opona jest starsza tym bardziej wzrasta prawdopodobieństwo, iż będzie musiała zostać wymieniona na skutek zmian, którym podlegała podczas użytkowania lub na skutek innych czynników wykrytych podczas oględzin lub użytkowania opony.
Rzeczywistość pokazuje, iż większość opon znajdujących się w użytkowaniu zostaje wymieniona przed skończeniem 10 lat. W przypadku opon, których wiek jest starszy niż 10 lat licząc od daty ich produkcji, w tym również opon kół zapasowych, zaleca się ich wymianę na nowe, nawet jeżeli wydaje się, iż mogą być w dalszym ciągu użytkowane i nawet jeżeli wysokość ich bieżnika nie osiągnęła minimalnego poziomu zużycia (1,6 mm) dopuszczonego przez przepisy "Prawa o ruchu drogowym".Podsumowując można powiedzieć, iż poza zaleceniami producentów dotyczącymi wymiany opon letnich (3 mm) oraz zimowych (4 mm) na nowe, ostateczna decyzja powinna zostać podjęta przy uwzględnieniu osiągów samochodu, stylu jazdy kierowcy, warunków użytkowania oraz pogody.
Pomimo, iż w świetle prawa możemy użytkować opony do wysokości bieżnika 1, 6 mm, nie warto czekać, aby zaoszczędzić na kosztach eksploatacji, ponieważ możemy to przypłacić własnym zdrowiem oraz uszkodzeniem auta. Nasze zdrowie i osób które przewozimy oraz innych uczestników ruchu zawsze powinno być postawione na pierwszym planie.