infolinia: 0801 11 43 43

Infolinia

0801 11 43 43

Doradzimy w wyborze opon i felg!

Godziny pracy infolinii: Pon - Wt 7 - 22 Środa31.05 nieczynne Czw -Pt 01.06 8 - 18 Sobota 02.06 8 - 18 Niedziela 03.06 nieczynne Poniedziałek 04.06 7 - 22 Wtorek 05.06 7 - 22

Porady Ekspertów - Opony

Testy opon - niezależni eksperci, czy pokusa manipulacji?

W jakim stopniu możemy ufać testom opon przeprowadzanym przez renomowane instytucje? Czy ich wyniki są wolne od nacisków potentatów na rynku opon? - różnice w ocenach tych samych bieżników, w przeprowadzanych testach, rodzą sporo wątpliwości. Czy sama interpretacja wyników i nadanie większej wagi jednemu z parametrów nie daje możliwości manipulacji? Czy istnieją standardy i wytyczne dotyczące przeprowadzania testu i interpretacji jego wyników? Testy te wszakże nie są prowadzone w laboratoriach, w warunkach idealnie powtarzalnych. W jaki sposób na powtarzalność warunków, w których wykonywane są pomiary wpłynąć może błąd kierowcy auta, przy pomocy którego prowadzony jest test, czy chociażby delikatna zmiana warunków atmosferycznych na torze w czasie jego przeprowadzania – czy te czynniki mogą wpłynąć na niedokładności w teście?

Jacek Młodawski

Jacek Młodawski

Specjalista ds. Technicznych

Continental

Przeglądając czasopisma motoryzacyjne każdy z nas natknął się na taki czy inny test opon. Z reguły testy wykonywane są przed sezonami wymiany opony. Pozwala to kupującemu na zapoznanie się z nowościami, jak również porównanie jakości opon różnych producentów. Testy przeprowadza się zarówno na suchych jak i mokrych nawierzchniach badając ich odporność na aquaplaning, kierowalność, hamowanie, opory toczenia itp. Pozwala to na otrzymanie kompleksowej wiedzy na temat jakości produktu.
Niektóre z testów mają tylko pobudzić wyobraźnie i uświadomić kierowcy, jakie są dysproporcje pomiędzy różnymi markami. Opony dobierane do testu pochodzą z bieżącej produkcji i nie różnią się niczym od tych, które możemy nabyć w serwisie. Pozwala to na uzyskanie obiektywnych wyników. Oczywiście musimy w tym miejscu pamiętać, że test dotyczy konkretnego rozmiaru opony, wzoru bieżnika i jest wykonywany na konkretnym modelu auta. Wyniki takiego testu nie dają się automatycznie przełożyć na wszystkie produkty. Dają jednak obraz jakości produktu i w pewien sposób klasyfikują producenta.
Jest mi miło powiedzieć, że opony marki Continental w niezależnych testach otrzymują oceny "wzorowa" lub "szczególnie polecana". Tak też było w przypadku testu przeprowadzonego przez "Auto Świat" (nr 13 z 2007), gdzie opona PremiumContact 2 w rozmiarze 205/55 R 16 V uzyskała I miejsce i ocenę "wzorowa".

Jerzy Warszczyński

Jerzy Warszczyński

Kierownik Akredytowanego Laboratorium

Ośrodek Badawczo - Rozwojowy Przemysłu Oponiarskiego Stomil

Niemiecki Automobilklub ADAC przeprowadza testy opon uważane na jedne z najlepszych i najbardziej obiektywnych na świecie. Nie o wszystkich testujących jest takie zdanie.
ADAC testuje tylko pewną gamę opon i nie na wszystkich pojazdach. W związku z tym nie wszyscy na podstawie tych opinii mogą podjąć decyzje o wyborze opony do swojego auta. Uważam, że nie należy lekceważyć testów opon wykonywanych na nowych samochodach przeprowadzanych przy nadawaniu im homologacji typu auta. Zakres wykonywanych badań jest zdecydowanie większy i dotyczy bezpieczeństwa czynnego: kierowalności, przyczepności na mokrych nawierzchniach, testów hamowania na różnych nawierzchniach, badań komfortu (tłumienie, hałas). Badaniom podlega również ścieralność opon oraz zużycie paliwa. Dodatkowo wykonywane są badania opon przeznaczonych na pierwsze wyposażenie (tzn. montowane na pojazd już w fabryce). Zakres badań jest podobny, należy dodać, że większość tych badań wykonywanych jest jako porównawcze. Jako referencyjnych – porównawczych używa się opon uznanych producentów. I kiedy kupujemy auto mamy zamontowane takie opony, czasem lepsze kiedy dopłacimy, to nie znaczy, że te bez dopłaty nie nadają się. Mają niestety gorsze parametry trakcyjne, ale mieszczą się w granicach wymagań norm i przepisów (Normy i Regulaminy ECE).
Istnieje jeszcze możliwość zakupu opony w serwisie lub np. w Internecie (i tak się bez serwisu nie obędziemy), oponę trzeba zamontować i wyważyć. Jeżeli się już na to decydujemy należy wiedzieć, że do obrotu mogą być przeznaczone opony posiadające homologację: osobowe wg REG 30 ECE, ciężarowe wg REG 54 ECE, osobowe bieżnikowane wg REG 108 ECE, ciężarowe bieżnikowane wg REG 109 ECE, motocyklowe wg REG 75 ECE, rolnicze wg REG 106 ECE. Znak homologacji musi być naniesiony na oponie jako: np. E20 w kółku, za tym oznaczeniem powinien znajdować się numer nadany przez władzę homologacyjną. Wszystkie działania związane z homologacją podlegają nadzorowi ONZ, gdzie wszystkie homologacje są rejestrowane i stamtąd rozsyłane do wszystkich zainteresowanych stron. Homologacja, o której mowa dotyczy Europy.
Opony zanim otrzymają homologację podlegają badaniom wykonywanym przez uprawnione jednostki. Badania są wykonywane w zakresie trwałości - na maszynach bieżnych, prędkości - również na maszynach bieżnych, dla opon osobowych motocyklowych i ciężarowych. Opony rolnicze badane są na rozerwanie ciśnieniem wodnym. Takie badania nie obejmują żadnych badań trakcyjnych na samochodach. Dlatego kupujący nie ma jakichkolwiek przesłanek do wyboru opony o dobrych walorach trakcyjnych. Ocena walorów trakcyjnych opon przy ich promowaniu nie zawsze się sprawdza we wszystkich autach i warunkach eksploatacji. Zdecydowanie, droższe opony uznanych producentów posiadają lepsze walory trakcyjne.

Piotr Łygan

Piotr Łygan

Specjalista ds. Technicznych

Pirelli Polska

Pirelli Tyre to firma z ogromnym przemysłowym dorobkiem. W segmencie opon Pirelli zajmuje niekwestionowaną pozycję lidera, uznanego przez producentów najbardziej prestiżowych pojazdów na świecie. Marka Pirelli jest synonimem najwyższych osiągów, niedościgłej jakości i niepowtarzalnego wzornictwa. Liczne homologacje, przyznane oponom Pirelli na podstawowe wyposażenie przez najważniejszych światowych producentów pojazdów są oczywistym potwierdzeniem jakości i uznania dla Pirelli.
Testy opon są bardzo istotne dla wszystkich producentów opon. To właśnie niezależne opinie ekspertów i umiejętnie przeprowadzane testy opon budują świadomość marki, pomagają dokonać właściwego wyboru użytkownikom. Dla producentów zaś są kolejnym potwierdzeniem najwyższej jakości i uznania. Pirelli Tyre jest liderem na rynku jeśli idzie o inwestycje i nowe projekty. Stale poszukuje konkurencyjnych możliwości produkcji opon. Buduje kolejne fabryki, centra produkcyjne o najbardziej zaawansowanym zapleczu technologiczno - badawczym.
To dzięki tym wszystkim wysiłkom i nakładom produkty firmy Pirelli rokrocznie plasują się w czołówkach testów renomowanych i niezależnych instytucji. Jesteśmy dumni z tego, że opony Pirelli są gwarancją najwyższej jakości, bezpieczeństwa i komfortu. Świadectwem tego są opinie i testy zawsze przeprowadzane przez niezależnych światowych ekspertów z branży. Potwierdzeniem tego niech będą ostatnio przeprowadzane testy przez renomowane niemieckie magazyny, w których niekwestionowanymi zwycięzcami były opony Pirelli PZero, P7 oraz Scorpion Zero Asimetrico.

Rafał Spirydon

Rafał Spirydon

Dyrektor Generalny Bridgestone Sales Polska Sp. z o.o.

Bridgestone

Opony są testowane przez uznane, niezależne organizacje przemysłu motoryzacyjnego takie jak ADAC. Wszystkie te organizacje testują opony wybierając rozmiary i bieżniki na krótko przed testami. Opony są zamawiane w serwisach, a nie od producentów by uniknąć sytuacji, że opony o innej specyfikacji (specjalnej) niż ogólnie dostępnej na rynku trafiają na testy. Testy są przeprowadzane profesjonalnie na różnych torach testowych. Testy są anonimowe, to znaczy, że podczas testów kierowcy nie wiedzą, która marka opon jest zamontowana na pojeździe, który prowadzą. Różne organizacje/stowarzyszenia testujące opony mają bardzo zbliżone wyniki testów. Zwycięzcy/Przegrani testów są rzeczywiście Bardzo Polecanymi/Niepolecanymi oponami. Producenci opon nie mają żadnego wpływu na procedury testów.

Dariusz Walisiak

Dariusz Walisiak

Training Manager

Goodyear

Goodyear to lider światowego rynku opon, a jednocześnie jedna z najlepiej rozpoznawalnych marek ogumienia. Opony Grupy Goodyear produkowane są w oparciu o najnowocześniejsze technologie, które powstały dzięki wielu innowacjom opracowanym przez Centra Technologiczne firmy. Chcemy, aby nasze produkty były jak najlepsze, a przede wszystkim bezpieczne, dlatego przywiązujemy dużą wagę do niezależnych testów i staramy się współpracować z firmami, które taką obiektywność zapewniają – przeprowadzają testy zgodnie z zasadami uznawanymi przez całą branżę motoryzacyjną. Przykładem może być tutaj niezależny instytut TÜV Süd, jeden z czołowych organizatorów testów technicznych na świecie, czy ADAC – jedna z najważniejszych organizacji motoryzacyjnych w Europie, która m.in. ostatnio przeprowadziła testy najnowszej opony letniej Dunlop SP Sport FastResponse, przyznając jej najwyższą ocenę "szczególnie polecanej". Obie organizacje regularnie testują produkty Grupy Goodyear i doceniają ich wysoką jakość oraz właściwości jezdne.
Nie tylko nam, jako producentowi zależy na wiarygodności testów, ale także instytucjom, które je przeprowadzają. To właśnie wiarygodność i obiektywizm są wartościami, które budują ich sukces. Rzetelność i transparentność testów opon jest w naszym interesie, ponieważ najważniejsza dla nas jest reputacja i zaufanie, jakim darzą produkty Grupy Goodyear klienci.