infolinia: 0801 11 43 43

Infolinia

0801 11 43 43

Doradzimy w wyborze opon i felg!

Godziny pracy infolinii: Pon - Wt 7 - 22 Środa31.05 nieczynne Czw -Pt 01.06 8 - 18 Sobota 02.06 8 - 18 Niedziela 03.06 nieczynne Poniedziałek 04.06 7 - 22 Wtorek 05.06 7 - 22

Porady Ekspertów - Opony

Opony używane - cena czyni cuda, czy ryzyko kupującego?

Sprzedaż opon używanych jest powszechna w naszym kraju. O ile w przypadku opon ciężarowych taka praktyka nie budzi żadnych kontrowersji i jest aprobowana przez producentów, o tyle w przypadku opon osobowych pojawiają się liczne kontrowersje. Czy zakup opony używanej, która zachowuje odpowiednią grubość bieżnika i wygląda na niezniszczoną jest bezpieczny dla kupującego? Czy takie opony są badane na obecność uszkodzeń niewidocznych gołym okiem, np. przerwanie osnowy itp.? W jaki sposób można zachęcić przeciętnego użytkownika do poniesienia większych kosztów i kupienia towaru nowego, objętego pełną gwarancją? Czy producenci biorą na siebie odpowiedzialność za opony użytkowane przez kilku właścicieli, gdzie wiadomo, że współpracowały one z różnymi typami zawieszenia i były poddawane zupełnie odmiennym siłom w związku ze specyfiką jazdy?

Piotr Łygan

Piotr Łygan

Specjalista ds. Technicznych

Pirelli Polska

Zdecydowanie nie jestem zwolennikiem kupowania opon używanych. Szczególnie odradzam kupowanie opon używanych "luzem". Pamiętajmy, iż nigdy nie poznamy dokładnie historii takich opon a więc nie będziemy mieli pewności, czy były do tej pory eksploatowane prawidłowo (nawet poprzedni właściciel, zapewniający nas w najlepszej wierze o ich dobrym stanie technicznym tak naprawdę dokładnie tego stanu najczęściej nie zna). Poza tym miejmy na uwadze, iż musi być jakiś powód pozbywania się tych opon przez poprzedniego właściciela (mogą one pochodzić np. z samochodu uczestniczącego w poważnym wypadku drogowym). Zatem decydując się na zamontowanie w naszym samochodzie opon używanych miejmy świadomość, iż podejmujemy znaczne ryzyko narażenia siebie i innych uczestników ruchu na niebezpieczeństwo. Troche inaczej wygląda sprawa, gdy używane opony kupujemy razem z używanym samochodem. Realnie myśląc, nie namawiam nabywcy takiego samochodu do natychmiastowej wymiany opon na nowe (choć byłby to ideał). Namawiam natomiast stanowczo do dokonania niezwłocznie profesjonalnej oceny ich stanu technicznego (tak jak innych elementów samochodu bezpośrednio wpływających na bezpieczeństwo eksploatacji), przeprowadzonej przez dobrze przeszkolony i doświadczony personel. W przypadku najmniejszych wątpliwości, należy oponę (opony) niezwłocznie wymienić na nowe. Generalna uwaga: opony stanowią jeden z najważniejszych elementów pojazdu, wpływających na bezpieczeństwo eksploatacji. A zatem eksploatujmy je prawidłowo oraz kontrolujmy okresowo ich stan techniczny (im starsze opony tym częściej) przez profesjonalistę. Podkreslić należy, iż uwaga ta nie dotyczy wyłącznie opon nabytych jako używane ale także tych opon, których jesteśmy pierwszym właścicielem i eksploatujemy je od nowości.

Jacek Młodawski

Jacek Młodawski

Specjalista ds. Technicznych

Continental

Przed zakupem nowej opony zawsze staramy się znaleźć najlepszą dla nas ofertę. Oczywiście przy wyborze musimy kierować się podstawowymi kryteriami doboru, takimi jak rozmiar (zgodny z zaleceniami producenta auta) oraz dostosowany do posiadanych przez nas obręczy; indeks nośności i prędkości (nie niższy niż zalecany); przeznaczenie itp. W myśl obowiązujących przepisów każdy pojazd musi być wyposażony na kołach jednej osi wyłącznie w opony o tej samej konstrukcji i rzeźbie bieżnika. Dodatkowo zalecamy zastosowanie na całym pojeździe takich samych opon (ten sam producent i wzór bieżnika).
Jeżeli znamy już wszystkie parametry opon, które chcemy nabyć, nie pozostaje nam nic innego jak tylko dokonać zakupu. I tu pojawia się pytanie: "Jaką oponę wybrać?". Paleta bieżników w każdym z rozmiarów jest bardzo bogata, np. w rozmiarze 195/65R15 możemy wybierać spośród ponad 170 wzorów. Oczywiście im bardziej renomowany producent, tym wyższa jakość produktu, a co za tym idzie również wyższa cena. Znając potrzeby klienta, sprzedawca potrafi dobrać odpowiednią oponę do konkretnego modelu samochodu, uwzględniając moc silnika. Mówimy tu o nowym produkcie, który zawsze będzie droższy od tego samego, ale wcześniej już używanego.
Czy cena czyni cuda? W pewnych warunkach tak. Jednak w przypadku zakupu używanych opon powinniśmy bardzo dokładnie przemyśleć naszą decyzję. Jeżeli chcemy nabyć taki produkt, to przede wszystkim musimy zwrócić szczególną uwagę na stan techniczny opony, czy nie ma napraw, wewnętrznych pęknięć, mechanicznych uszkodzeń boku, barku, czoła bieżnika itp. Niestety nie daje nam to gwarancji, że po zamontowaniu na obręcz i napompowaniu, nie pojawią się np. wybrzuszenia. Dlatego też zakup takiej opony może nastąpić tylko po jej wnikliwym badaniu w autoryzowanym punkcie sprzedaży. Oczywiście całe ryzyko związane z ewentualną ukrytą wadą eksploatacyjną, której nie udało się wcześniej rozpoznać, spoczywa na kupującym.
Obaw takich nie niesie za sobą zakup nowej opony, podczas którego otrzymamy dowód nabycia oraz kartę gwarancyjną. Pamiętając, że opony to jedyny kontakt naszego samochodu z podłożem, że w ekstremalnych warunkach zapewnią nam maksimum bezpieczeństwa, zawsze rekomendujemy zakup nowych opon.

Marcin Kaliński

Marcin Kaliński

Szef Działu Marketingu Trade - Stomil, opony Nokian i Toyo

Trade-Stomil

Motoryzacja to drogie hobby. To nie Polacy wymyślili import używanych a własciwie "zużytych" aut z krajów bogatszych o wyższej stopie życiowej. Taki proceder wywozu prawie-wraków ze Stanow czy Europy do biednych krajów Afryki czy Ameryki Łacińskiej trwa od dziesięcioleci. Niestety my wpisaiśmy się w tą tendencję. Jesteśmy rekordzistami w imporcie całych aut jak i wszelkiego rodzaju używanych części i akcesoriów w tym opon. Zwykle też nie zadajemy sobie pytania o pochodzenie tych części. Często są to po prostu pozostałości z aut wypadkowych. O ile drzwi czy klapa jeśli nie sa wyklepywane i pokryte kilkucentymetrowa szpachlą nie wpłyną na nasze bezpieczeństwo, o tyle już powypadkowe pochodzenie opon niemal gwarantuje ZAGROŻENIE NASZEGO ŻYCIA! Powstające w czasie kolizji odkształcenia i uszkodzenia konstrukcji ogumienia są często niewidoczne gołym okiem. Tymczasem opony powypadkowe typu HP i dużych rozmiarów, stanowiące większą część rynku opon używanych ze względu na wysoką cenę opon nowych - stanowią ryzyko podwójne. Są bowiem montowane do starszych aut klasy wyższej o dużych mocach silników, które osiągaja naprawdę duże prędkości... Jeśli więc nie jesteśmy pewni pochodzenia opon używanych i kupujemy je od pośrednika - lepiej unikajmy tego typu transakcji.

Leszek Szafran

Leszek Szafran

Dyrektor ds. Sprzedaży i Członek Zarządu

Dębica SA i Goodyear Dunlop Tires Polska

Zdecydowanie odradzam kupowania jakichkolwiek opon używanych, niezależnie od źródła ich pochodzenia. Nawet, gdy takie opony poleca nasz znajomy mechanik, czy sprzedawca w punkcie serwisowym, nie wiemy w jaki sposób były one poprzednio użytkowane, np. czy zawsze miały właściwe ciśnienie, czy koła były dobrze wyważone, czy właściwie były przechowywane, a wreszcie czy nie pochodzą z samochodu, który uczestniczył w wypadku drogowym. Z pozoru opona sprawia wrażenie, że jej konstrukcja jest prosta. W rzeczywistości jest ona bardzo skomplikowana, a niewłaściwe użytkowanie opony może spowodować uszkodzenia, często niewidoczne gołym okiem. Dlatego wszystkim, którzy planują wymianę opon, zalecam zakup opon nowych. Wszystkie takie opony objęte są gwarancją producenta. Jednak najważniejsze jest to, że nowe opony daleko bardziej zwiększają nasze bezpieczeństwo podczas podróży w różnych warunkach drogowych i atmosferycznych. Pamiętajmy, że jedynym elementem, który łączy pojazd z nawierzchnią są właśnie opony. To w dużej mierze od nich zależy czy szczęśliwie dojedziemy do celu. Wymiana ogumienia powinna zawsze polegać na zakupie opon nowych. Pozorne oszczędności w tym zakresie mogą mieć bardzo przykre konsekwencje dla nas i innych użytkowników ruchu drogowego w przyszłości, czego Państwu absolutnie nie życzę.

Andrzej Skowron

Andrzej Skowron

Prezes Zarządu

PSO - Polskie Składy Oponiarskie

Sprzedaż opon używanych zawsze budzi kontrowersje, nie mówiąc już o aprobacie producentów, bez względu na to czy dotyczy opon ciężarowych czy osobowych. Każdorazowo zakup używanej opony wiąże się z ryzykiem. W najlepszym wypadku może okazać się, że pieniądze zostały wyrzucone w błoto, ponieważ podczas eksploatacji objawi się wada, która nie była widoczna podczas zakupu (gwarancji tu nikt niestety nie daje). Gorszą rzeczą jest to, jeżeli wskutek wady wynikłej podczas użytkowania takiej opony narazimy na niebezpieczeństwo siebie, swoich pasażerów bądź innych użytkowników dróg. Import opon używanych zakwitł w naszym kraju blisko 15 lat temu, do Polski wjeżdżała masa takich opon, głównie z Niemiec i żadne służby państwowe nie były w stanie nad tym zapanować ani kontrolować. Nasi sąsiedzi wypychali niechciane odpady, robiąc jeszcze na tym interes. Tam funkcjonowały już bardzo rygorystyczne przepisy dotyczące utylizacji zużytych opon, a u nas jeszcze nie. Interesy na oponach używanych robili również rodzimi biznesmeni i niejedna firma oponiarska tak zaczynała swoją przygodę z oponami. W zasadzie o oponach używanych można napisać - zużyte, ponieważ nikt na Zachodzie o zdrowych zmysłach nie wyrzuca dobrych, nadających się jeszcze do eksploatacji opon. Nie mniej jednak proceder importowania tych opon kwitł i kierowcy kupowali "markowe" opony. Prawda jest też taka, iż 10 lat temu opony nowe były relatywnie drogie, teraz - ceny nowych opon, nawet z segmentu premium, są w stosunkowo przyzwoitej cenie. Gwałtowny import opon używanych w latach 90-tych spowodował przede wszystkim kryzys w branży opon bieżnikowanych, ale tylko osobowych, ponieważ bieżnikowanie opon ciężarowych to już zupełnie inny temat i technologia. Obecnie od kilku lat funkcjonują w Polsce przepisy o opłatach produktowych i ekologicznych, więc tak naprawdę import opon używanych na dużą skalę zrobił się mało opłacalny. Poza tym świadomość użytkowników samochodów na temat zależności bezpieczeństwa jazdy samochodem od stanu opon jest daleko wyższa niż kiedyś. Po prostu kierowcy są bardziej wyedukowani, cenią swoje bezpieczeństwo, a i na rynku dostępne są już tanie, nowe opony, np. z Azji (z gwarancją) w atrakcyjnych cenach. Trudno zgodzić się z tezą, iż sprzedaż opon używanych jest powszechna w naszym kraju. Uważam, że import i sprzedaż opon używanych w Polsce jest niszowa i taką zostanie. Być może w strefach przygranicznych handel tym towarem jest bardziej zauważalny, nie jest to już jednak masowa skala. Nie mniej jednak naszą rolą, czyli ludzi związanych z branżą oponiarską, jest ciągła edukacja kierowców samochodów i uświadamianie im, iż jeżdżąc coraz szybszymi i mocniejszymi autami, należy mieć pewność, że eksploatowane przez nich opony są bezpieczne oraz nie wpływają negatywnie na stan techniczny niektórych podzespołów samochodu np. zawieszenia.