infolinia: 0801 11 43 43

Infolinia

0801 11 43 43

Doradzimy w wyborze opon i felg!

Godziny pracy infolinii:
Pon - Pt 7:00 - 22:00
Sb - Nd 8:00 - 16:00

Porady Ekspertów - Opony

Opona osobowa w klasie aut terenowych?

W ostatnim czasie można zauważyć znaczny wzrost popularności aut wyposażonych w napęd 4x4 – od terenowych po auta klasy SUV. Oferta opon do aut osobowych względem dedykowanych do aut z napędem 4x4 jest dużo większa. Użytkownicy takich aut często zadają pytanie czy do ich pojazdów można stosować opony z segmentu aut osobowych ponieważ w większości poruszają się po drogach utwardzonych. Dotyczy to aut, w których zastosowano stały napęd na obie osie jak i tych, gdzie druga oś jest dołączana manualnie, bądź w sytuacji wykrycia przez system uślizgu jednej z osi. Czy różnice w budowie opony, mieszanka, wzmocnienia boczne, wszystkie elementy składowe często nie widoczne na pierwszy rzut oka, przemawiają jednak za oponą terenową dla auta terenowego? Jak wygląda sprawa bezpieczeństwa z punktu widzenia użytkownika? Czym tak naprawdę różnią się te opony? Czy są jakieś konsekwencje stosowania opon z segmentu aut osobowych?

Dariusz Mindak

Dariusz Mindak

Field Engineer

Bridgestone

W pewnych przypadkach będzie możliwe zastosowanie opon osobowych , ale generalnie obowiązuje zasada montowania odpowiednich opon zaprojektowanych do aut 4x4 SUV bądź też typowo terenowych.
W segmencie opon do aut 4x4 również znajdują się opony przeznaczone tylko na drogę asfaltową (utwardzoną).
Auta terenowe charakteryzują się podwyższoną masą własną dlatego też ważne jest aby zastosować oponę o wyższej nośności i wytrzymałości. Lekceważenie tych ważnych wskaźników nośności prowadzi obniżenia bezpieczeństwa i zagrożenia w ruchu drogowym.

Jacek Młodawski

Jacek Młodawski

Specjalista ds. Technicznych

Continental

Rynek aut osobowych w większości krajów na świecie jest zdecydowanie większy od rynku aut terenowych.
Jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy może być cena. Z reguły typowe "osobówki" są tańsze od aut z napędem 4x4. Co za tym idzie, również rynek opon przeznaczonych do tych aut jest skromniejszy. Oczywiście pokrywa on zapotrzebowanie rynku, ale nie daje tak dużej swobody wyboru pomiędzy zworami rzeźb bieżnika, jak mamy w przypadku aut osobowych. W parze z tym idzie trend produkcji opon 4x4 większości w markach segmentu premium (w markach środka znajdziemy pojedyncze wzory bieżnika).
Kupując auto z napędem 4x4 musimy zastanowić się czemu ono ma służyć. Jeżeli jeździmy tylko po drogach asfaltowych, a auto terenowe traktujemy jako prestiż, to może warto zastanowić się również na zakupem odpowiednich opon. Jeżeli zaś mamy zamiar użytkować auto w warunkach terenowych to właściwe opony stają się nieodzowne.
Tylko dobrze dobrane opony, o odpowiedniej rzeźbie bieżnika, pozwolą nam w pełni ciszyć się z zalet auta wyposażonego w napęd na cztery koła. Dzięki swoim specjalnym własnością oraz odpowiedniej budowie mogą sprostać wymaganiom jakie stawia przed nimi producent, a w dalszej kolejności użytkownik samochodu.
Pamiętajmy również, że opony segmentu 4x4 produkowane są w wersji opon letnich oraz zimowych, a doboru właściwych należy dokonać w oparciu o zalecenia producenta samochodu uwzględniając masę auta oraz jego prędkość maksymalną.

Piotr Łygan

Piotr Łygan

Specjalista ds. Technicznych

Pirelli Polska

Już na etapie projektowania opony zostaje podjęta decyzja o jej przeznaczeniu. Inaczej konstruuje się oponę, która musi poradzić sobie na autostradach czy torach wyścigowych, a inaczej oponę, która będzie musiała zmierzyć się z leśnymi trasami czy górskimi kamieniami. Opona szosowa może różnić się od terenowej zarówno pod względem konstrukcyjnym jak i technologicznym.
Opona terenowa musi być bardziej wytrzymała, odporna i przygotowana na eksploatację w trudnych warunkach. Konstrukcja opony znacznie efektywniej chroni ją przed uszkodzeniami mechanicznymi, na które jest narażona podczas jazdy po trudnym terenie, np. kamienie, błoto, konary drzew. Konstrukcja opony powinna także zagwarantować odpowiednią „dzielność” (wytrzymałość i odporność), by zapewnić np. możliwość wyjazdu z podmokłego podłoża.
Przy rosnącej popularności aut typu 4x4 oraz SUV klienci coraz częściej szukają kompromisów pomiędzy komfortem opon szosowych oraz możliwościami opon terenowych.
Producenci ogumienia, w tym Pirelli, wychodzą naprzeciw tym oczekiwaniom oferują gamę opon nastawionych na eksploatację w różnych warunkach, od asfaltu poprzez nawierzchnie mieszane (asfalt/lekki teren) aż po ciężki off-roadowy teren.
Wybór typu opon zależy od parametrów pojazdu oraz potrzeb i oczekiwań kierowcy. Decydując się na zakup opon należy brać pod uwagę wymogi homologacyjne oraz zalecenia producentów zarówno pojazdów, jak i opon. Warto również zasięgnąć porady profesjonalnych serwisów samochodowych.
Podsumowując należy powiedzieć, iż jeśli opony osobowe spełniają wymogi homologacyjne pojazdu co do rozmiaru, indeksu nośności i kodu prędkości, to nie ma przeszkód formalnych, aby zastosować je w samochodzie 4x4 czy SUV. Należy jednak liczyć się z tym, iż mogą one nie poradzić sobie w pewnych sytuacjach terenowych.

Dariusz Walisiak

Dariusz Walisiak

Training Manager

Goodyear

Opony przeznaczone do aut typowo terenowych oraz do coraz popularniejszej klasy aut SUV są przystosowane do ich specyfiki i osiągów. Konstrukcja tych opon różni się często w znacznym stopniu od konstrukcji opon osobowych. Opony do samochodów typowo terenowych dobierane są w zależności od ich zastosowania.
Do jazdy w terenie przeznaczone są opony off-road'owe, których konstrukcja jest masywniejsza i dodatkowo wzmocniona poprzez zastosowanie 3 warstw osnowy, które składają się na szkielet opony. Ścianki boczne tych opon - ze względu na większą ich grubość - lepiej chronią opony przed przebiciem w terenie. Klocki bieżnika są masywniejsze i wykonane z twardszej mieszanki gumowej.
Opony do jazdy po drogach utwardzonych (asfaltowych), niezależnie od typu auta terenowego, muszą sprostać specyfice układów jezdnych tych pojazdów.
Każdy z producentów opon oferuje specjalnie skonstruowane dla tego typu pojazdów opony.
Opony przeznaczone do aut klasy SUV często są bardzo szerokie i posiadają dużą wagę.
Czym większy ciężar opony, tym bardziej wzrasta jego spalanie, a układ jezdny musi znosić większe przeciążenia i drgania podczas jazdy.
Aby móc zmniejszyć wagę opony, przy jednoczesnej poprawie jej parametrów, najwięksi producenci opon takich marek jak Goodyear, czy Dunlop stosują przy ich produkcji bardzo zaawansowane technologie z wykorzystaniem drogich materiałów, takich jak aramid (aramidowe opasania wzmacniające w strefie stopki oraz w czole bieżnika).
Opasania znajdujące się w czole bieżnika nawijane są dookoła opony w postaci cienkiego opasania lub pojedynczy kordu. Dzięki zastosowaniu takich materiałów można uzyskać lepsze przyleganie opony do podłoża, co ma w przypadku szerokich opon szczególne znaczenie i wpływa bardzo mocno na zmniejszenie oporów toczenia oraz zużycia paliwa.
Czasami nazwa bieżnika opony do pojazdów 4x4, tak jak i jego wzór (np. EAGLE F1 GSD3) może być taka sama jak w przypadku opon osobowych. Niemniej jednak ich konstrukcja, jak również osiągi różnią się od siebie. Dzieje się tak najczęściej wtedy, kiedy są to opony przeznaczone do pojazdów klasy SUV, które podobnie jak auta osobowe poruszają się z dużymi prędkościami.
Podsumowując można powiedzieć, iż opony do aut wyposażonych w napęd 4x4 – od typowo terenowych po auta klasy SUV – należy dobierać biorąc pod uwagę homologacje oraz zalecenia producentów zarówno pojazdów, jak i opon. W każdym przypadku informacje dotyczące wyposażenia pojazdu można znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu. Aby uniknąć jakichkolwiek problemów związanych z niewłaściwym ich doborem należy zawsze tę czynność powierzać profesjonalnym serwisom, które doradzą jakie opony będą najlepsze dla danego pojazdu, biorąc po uwagę parametry oraz oczekiwania użytkownika samochodu.