infolinia: 0801 11 43 43

Infolinia

0801 11 43 43

Doradzimy w wyborze opon i felg!

Godziny pracy infolinii w najbliższych dniach:
Pn - Pt 7.00 - 22.00
Sb - Nd 8.00 - 16.00

Porady Ekspertów - Opony

Napęd 4x4 a jednakowy komplet opon.

Jakie znaczenie ma używanie jednakowych opon na obu osiach pojazdu (rozmiar, kształt i głębokość bieżnika) w przypadku aut wyposażonych w napęd na wszystkie koła i automatyczną skrzynię biegów? Czy istnieje realne zagrożenie uszkodzenia bądź szybszego zużycia elementów napędowych w tego typu autach przy używaniu różnych opon na każdej z osi?

Dariusz Mindak

Dariusz Mindak

Field Engineer

Bridgestone

Należy zwrócić szczególną uwagę na sprawy związane z przyczepnością opony, każda opona ma określą charakterystykę. Jedne są dobre na deszcz, jedne do jazdy sportowej , inne do jazdy w terenie.
Używanie różnych opon na obu osiach może pogorszyć komfort kierowania pojazdem, Auto może nagle stać się pod lub nadsterowne, w zależności od charakteru jazdy, dlatego tez najdoskonalszym rozwiązaniem jest zastosowanie wszystkich opon o jednakowej rzeźbie bieżnika.
Co do zużywania się elementów napędowych myślę że nie ma to większego znaczenia, ponieważ auta wyposażone są w mechanizmy różnicowe, które niwelują te różnice. Ale indywidualne przypadki powinny być skonsultowane z producentami pojazdów.

Jacek Młodawski

Jacek Młodawski

Specjalista ds. Technicznych

Continental

Ustawodawca określił, że na jednej osi samochód musi być wyposażony w opony o tym samy rozmiarze, budowie, rzeźbie bieżnika itd. Continental rekomenduje stosowanie na całym aucie opon tej samej marki, rozmiaru, rzeźby bieżnika itd. Nabiera to szczególnego znaczenia w przypadku samochodów wyposażonych w napęd na cztery koła. Rozwój technologiczny pozwolił na umieszczenie w "sercu" auta ogromnej liczby elementów elektronicznych. Monitorują one pracę silnika i jego podzespołów, ale również kontrolują ogumienie. Dzięki temu mamy informację min. o ciśnieniu w każdym z kół. Niektórzy producenci samochodów z napędem 4x4 tak precyzyjnie ustawili przyrządy pomiarowe, że praktycznie niemożliwym staje się stosowanie różnych opon na każdej z osi. Wynika to z minimalnych odchyłek wymiarowych wynikających ze specyfiki producenta opon. Jednakże zastosowanie, na tej samej osi, opon tego samego producenta nie daje gwarancji prawidłowego zachowania się pojazdu. Jeżeli zamontujemy opony z duża różnicą w wysokości rzeźby bieżnika na tej samej osi, wówczas może to spowodować pojawienie się komunikatu ostrzegawczego lub wręcz doprowadzić do unieruchomienia auta. Dlatego tak istotnym jest, aby auto było wyposażone w cztery jednakowe opony, które zawsze dobieramy ściśle według wskazań producenta samochodu.

Piotr Łygan

Piotr Łygan

Specjalista ds. Technicznych

Pirelli Polska

Problem używania różnych opon na każdej z osi jest złożony.
Należy brać tu pod uwagę przede wszystkim sposób przenoszenia napędu. Trudno jest określić wpływ używania różnych opon na każdej z osi bez odpowiednich badań.
Proponuję skorzystać z wiedzy i doświadczenia konstruktorów pojazdu, którzy na etapie projektowym auta wybrali optymalną konfigurację opon. Warto skonsultować się z autoryzowanymi stacjami obsługi pojazdów. W przypadku doboru opon należy przede wszystkim kierować się zaleceniami producenta pojazdu, instrukcją obsługi pojazdu i odpowiednimi świadectwami homologacji.

Dariusz Walisiak

Dariusz Walisiak

Training Manager

Goodyear

Zgodnie z polskim prawem na kołach jednej osi/mostu powinny być montowane opony identyczne co do marki, modelu, rozmiaru oraz konstrukcji, posiadać taki sam indeks prędkości oraz nośności.
Aby zachować właściwą charakterystykę prowadzenia pojazdu na kołach tylnej osi nie powinno się stosować opon:
- diagonalnych, gdy na kołach przednich znajdują się opony radialne,
- o wyraźnie bardziej agresywnym bieżniku w porównaniu z przednimi oponami,
- wyraźnie węższych lub o wyraźnie wyższym profilu w porównaniu do opon przednich,
- o wyraźnie gorszych parametrach drogowych w porównaniu do opon przednich (np. opon komfortowych, gdy na kołach przednich zamontowane są opony o charakterystyce sportowej).
Niespełnienie tych wymogów może wiązać się ze znacznymi i bardzo niebezpiecznymi zmianami w charakterystyce prowadzenia samochodu, szczególnie z wpadaniem w nadsterowność przy nagłych manewrach związanych ze zmianą kierunku jazdy.
Generalnie w przypadku aut posiadających napęd na obie osie, aby uniknąć problemów z prowadzeniem auta oraz przedwczesnego zużycia elementów mechanicznych układu napędowego, należy używać na obu osiach takich samych opon.
Wysokość bieżnika opon zamontowanych na obu osiach nie powinna znacząco się różnić. Zbyt duże różnice w wysokości bieżnika mogą powodować przyspieszone zużycie elementów układu napędowego i w najgorszych przypadkach prowadzić nawet do urwania wału napędowego lub rozsypania się np. przekładni planetarnej. Z kolei montaż szerszych opon na tyle podyktowany chęcią lepszego wyglądu auta terenowego może sprawić, iż jazda stanie się udręką ze względu na szarpanie tyłem pojazdu. Większe naprężenia, wynikające z większych oporów toczenia tylnych kół, mogą doprowadzić do uszkodzenia układu napędowego pojazdu.
Dla wszystkich samochodów ze zintegrowanym napędem (na 4 koła), zaleca się wymianę 4 opon jednocześnie, aby zachować ten sam obwód toczny wszystkich opon. Zbyt duża różnica pomiędzy oponami zamontowanymi na dwóch osiach może w dłuższej perspektywie uszkodzić skrzynkę rozdzielczą.
Aby uniknąć jakichkolwiek problemów podczas eksploatacji auta z napędem na 4 osie oraz w celu zapewnienia bezpieczeństwa na jak najwyższym poziomie, zawsze powinno się montować 4 takie same opony, będące w podobnym stanie technicznym.