infolinia: 0801 11 43 43

Infolinia

0801 11 43 43

Doradzimy w wyborze opon i felg!

Godziny pracy infolinii:
Pon - Pt 7:00 - 22:00
Sb - Nd 8:00 - 16:00

Porady Ekspertów - Opony

Czy opony ekologiczne są bezpieczne?

Bardzo popularne stało się w ostatnich czasach określenie "ekologiczne". Na rynku pojawiła się cała gama opon "zielonych", ekologicznych, od F1 począwszy na oponach osobowych skończywszy. Co kryje się za pojęciem "ekologiczne"? Opony mają mieć dłuższe przebiegi, jednocześnie obniżać spalanie i mieć krótszą drogę hamowania? Jak te wszystkie wymogi połączyć? Czy opona, która ma mieć dłuższą żywotność, wciąż będzie bezpieczna? Czy zmiana składników mieszanki odbywa się kosztem kierowalności i wydłużenia drogi hamowania? Czy warto, dla kilku złotych oszczędności (wynikających ze zmniejszonego zużycia paliwa) ryzykować życiem swoim i swoich najbliższych? Czy między ekologią a bezpieczeństwem istnieje konflikt?

Tomasz Młodawski

Tomasz Młodawski

Menedżer Produktu

Michelin Polska SA

Żyć nowocześnie to żyć zdrowo. Codziennie staramy się używać ekologicznych produktów i dbać o środowisko. Jednak nie każdy kierowca zwraca uwagę, jak duże znaczenie ma właściwy wybór ogumienia – i to zarówno dla samej wygody, jak i dla naszego otoczenia naturalnego.
Na rynku pojawia się coraz więcej opon, które w swoich komunikatach marketingowych podkreślają swój ekologiczny charakter. W rzeczywistości posiadają tylko pojedyncze cechy opony ekologicznej lub zupełnie tych cech nie posiadają. Dowodzą temu wyniki dokładnych badań i testów drogowych przeprowadzone przez międzynarodowe organizacje testujące i certyfikujące produkty motoryzacji jak: TUV Sud Automotive, DEKRA Automotive czy ADAC. Obecnie opony ekologiczne występują w kategoriach opon osobowych, dostawczych, 4x4 do SUV w wersjach zimowych i letnich oraz w oponach ciężarowych. Pojawiły się także zielone paski na oponach F1, które służą jedynie do szybkiego odróżnienia typu opony podczas jazdy bolidu. Nie posiadają one parametrów ekologicznych, a użyty kolor ma symbolizować ekologiczny charakter marki w innych obszarach jej działalności.
Na wstępie należałoby wyjaśnić, jaki wpływ na środowisko wywierają opony. Podczas cyklu życia opony można wyznaczyć obszary, w których oddziaływuje ona na środowisko powodując emisją C02 i innych szkodliwych gazów. Pozyskanie surowców i produkcja opon powoduje blisko 12% całkowitej emisji gazów związanych z jej istnieniem. Natomiast eksploatacja opon powoduje aż 86% emisji gazów cieplarnianych. Jakimi więc cechami powinna się charakteryzować prawdziwa opona ekologiczna, aby zmniejszyć emisję gazów w tych dwóch obszarach?
Po pierwsze powinna posiadać niższy opór toczenia, co najmniej od średniej rynkowej. Obecnie opony osobowe dostępne na rynku europejskim posiadają opór toczenia między 8kg/t do nawet 14kg/t. Opór ten stanowi średnio 20% wszystkich sił oporu odziaływujących na pojazd. Obrazowo można przedstawić go jako spalanie 20% paliwa lub, co piątego baku na pokonanie tego właśnie oporu. Różnice w oponach pod względem tego parametru są jak widać ogromne i przy rozsądnym wyborze ogumienia przynoszą wymierne oszczędności rzędu setek złotych podczas całkowitego użytkowania opon na pojeździe.
Po drugie powinny gwarantować wyraźnie dłuższy przebieg w stosunku do średniej rynkowej. W ten sposób opony wpływają na mniejsze ich zapotrzebowanie na rynku i przez co zmniejszają ich produkcję. W konsekwencji zużywa się mniej surowców naturalnych oraz mniej opon trafia do utylizacji, recyklingu czy na wysypiska. W oponach ciężarowych dąży się do wielokrotnego wykorzystania karkasu opony - tj. jej konstrukcji. W oponach Michelin uzyskano konstrukcję pozwalającą na czterokrotne wykorzystanie karkasu opony, co jest równoznaczne z czterokrotnym przedłużeniem jej przebiegu.
Po trzecie w żadnym parametrze dotyczącym bezpieczeństwa nie powinny odstawać od czołówki rynkowej. Nie można traktować opon jako ekologiczne jeżeli z jednej strony szanując środowisko naturalne ograniczają zużycie paliwa a z drugiej narażają na niebezpieczeństwo swoich użytkowników – (będących de facto częścią globalnego ekosystemu) podczas awaryjnego hamowania i manewrowania.
Niestety na rynku występują opony, posiadające pojedyncze cechy opon ekologicznych uzyskane dzięki pogorszeniu pozostałych parametrów. Taki kompromis nie powinien być akceptowany. Wykonanie opony w pełni ekologicznej i bezpiecznej wymaga wielu lat doświadczeń i znajomości najdoskonalszych technologii.
Od czasu wynalezienia opony w 1895 roku jej opory toczenia udało się zredukować aż trzykrotnie! Prace badawcze nad niwelowaniem tego zjawiska wciąż trwają. Jest to jeden z najważniejszych celów innowacyjnych firmy Michelin. Dzięki redukcji oporów można uzyskać znaczne oszczędności w zużyciu paliwa, co globalnie przyczyni się do spadku emisji spalin i ograniczenia efektu cieplarnianego. Wyzwanie, jakie temu towarzyszy polega na jednoczesnym utrzymaniu pozostałych parametrów. Efektem tych prac są "Zielone" opony Michelin. "Zielona" opona, która powstała w 1992 roku, stanowi przełom technologiczny w dziedzinie oporów toczenia. Dzięki temu zużycie paliwa zmniejszyło się o przeszło 3% przy jednoczesnym zachowaniu tych samych wysokich parametrów bezpieczeństwa oraz trwałości. Obecnie trzech na czterech Klientów w europie wybiera zielone opony. W Europie sprzedano ich ponad 400 milionów. Dzięki nim Europejczycy zaoszczędzili 12 miliardów litrów paliwa oraz zredukowali emisję CO2 o 31 milionów ton. Zielone opony to wyznacznik misji Michelin: zawsze szukać lepszej drogi do postępu. Obecnie w UE trwają prace nad wprowadzeniem informacji dla Klienta odnośnie sprawności energetycznej opon połączonej z informacją o parametrach dotyczących przyczepności. Michelin wychodząc naprzeciw oczekiwaniom Klienta już 1992 r. wprowadził oznaczenie na boku opony "Green X" pozwalające na łatwe i szybkie rozpoznanie produktów charakteryzujących się niskimi oporami toczenia i wydłużonymi przebiegami.

Piotr Łygan

Piotr Łygan

Specjalista ds. Technicznych

Pirelli Polska

Określenie "ekologiczna" w odniesieniu do opony dotyczy głównie zmniejszenia oporów toczenia (a co za tym idzie zmniejszenia zużycia paliwa), ograniczenia emisji hałasu i zwiększenia przebiegu opon.
Są to działania pro-ekologiczne, mające głęboki sens ekonomiczny i humanistyczny. Jak wielkie są pozytywne rezultaty tych działań można się dowiedzieć analizując, w skali makro, np. zmniejszenie ilości emisji dwutlenku węgla czy oszczędności paliwa z tytułu stosowania opon "zielonych". Zatem nie wolno się zastanawiać, czy warto; należy dołożyć wszelkich starań aby nowym wymogom sprostać.
Uogólnienia wynikające z porównania całej grupy opon "nieekologicznych" z całą grupą "ekologiczną " mają mały sens praktyczny. Praktyczny wymiar może mieć np porównanie konkretnych bieżników , w konkretnych rozmiarach, indeksach nośności i kodach prędkości - w wersji starej i nowej. Generalnie jednak opony "ekologiczne" powinny wyróżniać się pozytywnie na tle średnich parametrów opon będących w obrocie handlowym na rynku.
Określenie "opona bezpieczna" jest na tyle mało precyzyjne, że trudno jest zająć stanowisko na ten temat w trakcie poważnych rozważań dotyczących parametrów eksploatacyjnych opon. Opony, aby mogły być przedmiotem legalnego obrotu handlowego, muszą spełniać wszystkie wymogi nałożone przez przepisy prawa obowiązujące w tym zakresie na danym terenie. Przepisy te są tak określone aby zapewnić m.in. właściwy poziom bezpieczeństwa eksploatacji opon. Wymogi dotyczące opon są systematycznie zaostrzane i producenci opon muszą się do nich dostosować poprzez podwyższanie wymaganych osiągów opon. Oczywiście różne opony mają różne osiągi ale wymagane minimum muszą spełniać wszystkie - i te "stare" i "ekologiczne".

Jacek Młodawski

Jacek Młodawski

Specjalista ds. Technicznych

Continental

Ekologia od kilku lat stała się bardzo "modna". Mając na uwadze nasze zdrowie, bezpieczeństwo oraz ochronę środowiska coraz więcej produktów wytwarzanych jest w oparciu o technologię, która nie zanieczyszcza, nie degraduje i nie niszczy naszej planety.
Trendy ekologiczne dotarły również do przemysłu oponiarskiego. Na początku proces produkcyjny został tak zmieniony, żeby zminimalizować emisję szkodliwych produktów do atmosfery. Kolejny etapem było wyeliminowanie z procesu produkcji szkodliwych składników chemicznych. A dziś produkujemy już opony, które są "przyjazne środowisku".
Opony "Eko" wizualnie wyglądają tak jak zwykłe opony. Jedynym wyróżnikiem, w przypadku opon Continental, jest litera "E" umieszczona na ścianie bocznej opony po nazwie wzoru bieżnika, np. ContiPremiumContact2 E. Kształt wzoru bieżnika oraz wszystkie inne oznaczenia są identyczne jak w przypadku zwykłej opony ContiPremiumContact2.
W czym więc tkwi różnica? Oczywiście jak zwykle w strukturze wewnętrznej. Komponenty użyte do produkcji takiej opony różnią się od konwencjonalnych. Dzięki temu parametry techniczne opony są inne niż opony standardowej.
Opony E powstały na wyraźne życzenie producentów samochodów, którym najbardziej zależało na zmniejszeniu oporów toczenia. Efekt ten został osiągnięty, ale nie pozostał bez wpływu na inne parametry. Produkcji opony pod kątem zmniejszenia oporów toczenia jest pewnego rodzaju sztuką kompromisów. Zazwyczaj poprawa jednego parametru niesie za sobą pogorszenie innego. W oponach E opory toczenia są niskie, przebiegi nie uległy zmianie, ale pogorszył się komfort i co gorsza zmniejszeniu uległa przyczepność zarówno na suchej jak i mokrej nawierzchni. Dlatego też nie rekomendujemy stosowania w jednym pojeździe opony standardowych i opon E.
Continental dzięki zastosowaniu najnowszych technologii ograniczył emisję szkodliwych substancji powstających podczas procesu produkcyjnego i wyeliminował niebezpieczne związki chemiczne ze składu opony. Pamiętajmy, że w przypadku opon ochronimy środowisko nie tylko poprzez użytkowanie opony E, ale także możemy ograniczyć emisję spalin użytkując standardowe opony zgodnie z ich przeznaczeniem, unikając gwałtowanego przyspieszania, przeciążania opony oraz poprzez utrzymywanie zalecanego ciśnienia.