infolinia: 0801 11 43 43

Infolinia

0801 11 43 43

Doradzimy w wyborze opon i felg!

Godziny pracy infolinii:
Pon - Pt 7:00 - 22:00
Sb - Nd 8:00 - 16:00

Porady Ekspertów - Opony

Alufelgi. Wygląd czy wygoda?

Przy wyborze nowych felg kierujemy się ich wyglądem, zasobnością portfela a na końcu wygodą użytkowania. Jednak kiedy weźmiemy pod uwagę stan polskich dróg, kolejność nie jest już taka oczywista. Czy Państwa zdaniem można zastosować felgi o 1, 2 czy nawet 3 cale większe, nie narażając się przy tym na negatywne konsekwencje, czy może najrozsądniej jest pozostać przy rozmiarze fabrycznym?

Przemysław Włudarczak

Przemysław Włudarczak

V-ce Dyrektor

Prince Sp. J.

W nomenklaturze fachowej "alufelga" to koło ze stopów lekkich. A to oznacza, iż mamy do czynienia z produktem lżejszym niż ten sam wykonany ze stali. O ile w sporcie samochodowym waga odrywa niebagatelną rolę, o tyle dla przeciętnego użytkownika dróg odchudzenie samochodu o kilkanaście czy kilkadziesiąt kg nie ma znaczenia.
Nie bez znaczenia jest jednak fakt istotnego zmniejszenia masy wirującej jakim jest koło w czasie jazdy samochodu, bowiem jej wartość ma wpływ na szybkość zużycia elementów zawieszenia jak i łożysk, gdy ciągle zmieniające się wyważenie koła odbiega od ideału. Ta ważna zaleta alulefg, w porównaniu z obręczami stalowymi, rzadko kiedy brana jest pod uwagę przez potencjalnego nabywcę felg aluminiowych.
Nie są nam znane żadne statystyczne badania określające przyczyny zakupu felg aluminiowych przez przeciętnego Polaka czy Europejczyka. Na bazie 15-letniej obecności na rynku polskim możemy jednak stwierdzić, iż podstawowym czynnikiem decydującym o zakupie alufelg jest wygląd samochodu. Jeśli względy estetyczne są dla nas ważne, przenosimy je na bardzo ważne "narzędzie" naszego życia, czyli samochód.
Drugim istotnym, jednak znacznie mniej ważkim czynnikiem, jest wygoda użytkownika.Tę należałoby rozpatrywać w 2 aspektach - korzystania z dwóch kompletów kół z oponami letnimi i zimowymi oraz łatwości mycia felg.
Jako, że coraz bardziej popularnym jest jazda na oponach zimowych w okresie panowania niskich temperatur, zmiana ogumienia przed sezonem zimowym wiąże się często z dużym stresem. Stąd coraz większa grupa kierowców skłania się do korzystania z 2 kompletów kół, które można przygotować w spokojnych dla wulkanizacji okresach przed sezonami zimowym czy letnim. Niezależnie od przeznaczenia felg aluminiowych (zima czy lato), często o ich wyborze decyduje łatwość ich mycia - zwłaszcza, gdy czynność ta stanie się naszym obowiązkiem.
Jeśli zapadnie decyzja o zakupie obręczy ze stopów lekkich, podstawowym kryterium wyboru dla zdecydowanej większości właścicieli samochodów w Polsce jest cena. Ona ma decydujący wpływ na wybór producenta jak i modelu felgi.
Jak w każdej jednak dziedzinie, coraz szerszą grupę stanowią nabywcy kierujący się jakością produktu. Dotyczy to zwłaszcza tych, którzy decydują się na obręcze większych rozmiarów. Biorąc pod uwagę stan naszych dróg, jest to nie tylko rozsądna, co wręcz konieczna decyzja.

Oskar Gorzeński

Oskar Gorzeński

Kierownik Sprzedaży

P.O.H. "Auto Tip-Top" Sp. z o.o.

Rzeczywiście, przy zakupie felg można się kierować kilkoma priorytetami.
Z pewnością każdy chciałby mieć obręcze niedrogie, które będą świetnie wyglądały, a przy okazji komfort jazdy nie pogorszy się.
Jeżeli chodzi o tanie felgi, to warto czasami dopłacić parę złotych do kół uznanej marki, ponieważ można "trafić" na produkty niskiej jakości, nie mające odpowiednich parametrów lub odpowiedniego osprzętu - śrub/nakrętek czy pierścieni centrujących.
Nie dość, że mogą one szybko ulegać uszkodzeniom, to przede wszystkim zagrażać bezpieczeństu jazdy.
Należy pamiętać, że kupując alufelgi, oprócz wygody (drugi kpl. kół) czy lepszego wyglądu w porównaniu do felg stalowych, otrzymuje się wymierne efekty w postaci lżejszych kół (przy tym samym rozmiarze felg stalowych), a wiadomo, że lżejsza masa nieresorowana powoduje mniejsze zużecie zawieszenia i lepsze prowadzenie się samochodu.
Stop aluminum oraz kształt alufelg (większe otwory) powoduje lepsze odprowadzenie ciepła z hamulców oraz lepsze ich chłodzenie, czyli skuteczniejze hamowanie i mniejsze ich zużycie. Felgi aluminiowe w porównaniu do stalowych są też sztywniejsze, tzn. niemal nie "pracują", wyginają się na boki podczas szybkiego pokonywania zakrętów, czyli poprawia się bezpieczeństwo jazdy.
Większy od fabrycznego rozmiar felg można zastosować niemal w każdym aucie, przede wszystkim robi się to dla poprawienia i zróżnicowania wyglądu samochodu, ale też dla poprawienia bezpieczeństwa jazdy. Ponieważ na niższym profilu (taki trzeba stosować przy większej feldze) i przeważnie szerszej oponie, auto ma lepszą przyczepność i stabilniej prowadzi się na zakrętach.
Niestety, są też przeciwskazania.
Przy zwiększaniu rozmiaru felg znacznie zmniejsza się komfort jazdy i przede wszytskim trzeba się kierować rozsądkiem, mając na uwadze stan polskich dróg. Dużo zależy od wielkości i ciężaru samochodu oraz rozmiaru ogumienia, a szczególnie profilu fabrycznej opony. Wiadomo, że jeśli auto jest duże i ciężkie i już fabrycznie posiada niski profil, to raczej nie zastosujemy felg o rozmiarze większym o 3 cale. Inaczej jest w przypadku, gdy auto posiada fabrycznie wysoki profil opony, wtedy jak najbardziej można zastosować felgi 2, 3, a nawet 4 cale większe, np. 175/80R14 na 225/45R17.
Czasami zwiększanie rozmiaru felgi może ograniczać też brak odpowiedniego zamiennnika opony, a nie bardzo można stosować opony za małe lub zbyt duże. Często też większy rozmiar felg jest znacznie szerszy niż fabryczny i zdarza się, że nie mieści się w nadkolach, a szersze opony przy obciążeniu obcierają o błotniki.
Dlatego zawsze trzeba stosować się do katalogów zastosowań producentów felg oraz uwag w nich zawartych. Należy też pamiętać, że stosowanie większego rozmiaru obręczy i jednocześnie niższego profilu opony powoduje większe obciążenie dla felg, które bardziej są narażane na uszkodzenia mechaniczne, szczególnie na polskich drogach.
Chociaż przy felgach "ATT", które są produkowane od 25 lat w Polsce "na polskie drogi", nie trzeba zbytnio się przejmować niskim profilem opon.

mgr inż. Maciej Dejewski

mgr inż. Maciej Dejewski

Kierownik Działu Sprzedaży

Ronal Polska Sp. z o.o.

Odpowiadając na pytanie, można zadać pytanie "Blondynki czy brunetki?", a prawda jest taka, że rude!
Ale koniec żartów. Oczywiście jedno i drugie. Felga aluminiowa ma kusić wyglądem bo takie jest jej zadanie w designie auta.
Wygoda w użytkowaniu jest oczywista w momencie przekładki zima-lato, natomiast może okazać się bolesna dla portfela w przypadku przeszacowania wysokości krawężników lub stanu naszych dróg.
Dlatego zwiększanie rozmiaru fabrycznego o 2-3 cale podnosi atrakcyjność wizualną auta, zmienia komfort prowadzenia auta, ale naraża na ryzyko uszkodzeń.
Oczywiście pozostanie przy rozmarze fabrycznym ma sens, ale należy pamiętać, że poza wysokością obręczy pozostaje jeszcze jej szerokość i tu też można "powalczyć". Przysłowiowym "złotym" śrokiem byłoby stosowanie na lato obręczy o 1 cal wyższych i delikatnie szerszych od fabrycznych.
Oczywiście nie robimy tego na "własną rękę" tylko szczegóły doboru oprzyjmy o wiedzę ludzi, którzy się na tym znają!