infolinia: 0801 11 43 43

Infolinia

0801 11 43 43

Doradzimy w wyborze opon i felg!

Godziny pracy infolinii:
Pon - PT 7:00 - 22:00
Sobota - nieczynne
Nd 8:00 - 20:00

Test ADAC opon letnich, modele 2006, rozmiar 185/60 R14

Co roku na wiosnę niemiecki automobilklub ADAC organizuje niezależne testy nowych modeli ogumienia letniego.

W rozmiarze 185/60 R14 próbie poddano 18 modeli opon z indeksem prędkości H, czyli do 210 km/h. Aż 10 produktów otrzymało ocenę "polecana", ale już tylko dwa uzyskały najwyższą notę – "szczególnie polecana". Pięć opon oceniono jako "warunkowo polecane", a tylko jeden produkt nie zyskał uznania testujących. Na rynku pojawiła się jeszcze opona Michelin Energy z nową mieszanką gumy, która zapewnić miała temu modelowi miejsce w czołówce, ale nie dotarła na czas aby wziąć udział w teście. Dlatego też nie była oceniana.

Najlepsze właściwości

Najlepszymi oponami w teście ADAC okazały się Bridgestone Turanza ER300 oraz Pirelli P6. To wszechstronne produkty o zrównoważonych właściwościach na wysokim poziomie. Okazały się z resztą jedynymi, których ocena końcowa nie została obniżona za słabsze wyniki w którejś z kategorii. Trzeba jednak pamiętać, że zwycięskie opony nie należą do "najżywotniejszych", chociaż większość testowanego ogumienia wypadła pod tym względem od nich gorzej. Najtrwalszymi okazały się następujące modele: Maloya Futura Primato i Vredestein Hi-Trac spośród "polecanych", Kleber Dynaxer HP 2, Yokohama A-Drive i Semperit SpeedComfort z grona "warunkowo polecanych", a zwłaszcza "nie polecany" BFGoodrich Profiler 2. Ten ostatni otrzymał najlepszą możliwą ocenę za zużycie bieżnika, szkoda tylko że stało się to kosztem bardzo słabych wyników na mokrej nawierzchni, które znacznie obniżyły ocenę końcową. Generalnie można stwierdzić, że większa trwałość okupiona została słabszymi wynikami na mokrej jezdni.

Słabe strony ogumienia

Test uwidocznił słabe strony w ofercie opon. Wspomniany już BF Goodrich Profiler 2 padł ofiarą nieudanego kompromisu między zachowaniem na mokrej nawierzchni a trwałością. Mimo najlepszej oceny za zużycie bieżnika, kiepskie noty za zachowanie na mokrej nawierzchni doprowadziły do oceny "nie polecana". Co ciekawe, każda z dziesięciu opon ocenionych jako "polecana" miała obniżoną ocenę z powodu m.in. zbyt słabych właściwości na mokrej nawierzchni. Podobnie cztery z pięciu produktów ocenionych jako "warunkowo polecane". Najgłośniejszą oponą w teście okazał się Vredestein Hi-Trac i nie wydaje się on dobrym wyborem do kabrioletów i samochodów, których kierowcy podróżują z uchylonymi szybami. Najlepiej pod tym względem wypadła Bridgestone Turanza ER300, a nieco słabiej Firestone Firehawk TZ200.

Jak czytać wyniki

Mniejsze wartości poszczególnych ocen oznaczają lepsze właściwości opony albo innymi słowy mniej wad. Najlepszą notą jaką można uzyskać jest 0,5, a najgorszą 5,5. Ocena ADAC opiera się na ocenie łącznej wyliczanej na podstawie szczegółowych ocen w poszczególnych dziedzinach. Niezależnie od wyliczonej oceny łącznej, ADAC obniża ją jeśli opona uzyskała w którymś z pojedynczych kategorii związanych z bezpieczeństwem (na suchej jezdni, na mokrej nawierzchni, zużycie bieżnika, przyspieszony test zużycia) notę gorszą niż łącznie. Na przykład, nawet dla opony z najlepszym wynikiem łącznym ocena ADAC może brzmieć "polecana", jeśli produkt uzyskał w kategorii na mokrej nawierzchni ocenę 2,2, dlatego że według skali ocen uzyskanie wyniku "szczególnie polecana" wymagało noty nie większej niż 2,0 - patrz Skala ocen dla opon 185/60 R14 H. Kryteria i wagi poszczególnych kategorii składowych wyglądają następująco: właściwości na suchej nawierzchni - 20%, właściwości na mokrej jezdni - 40%, hałaśliwość - 10%, opór toczenia - 10%, zużycie bieżnika - 20% i przyspieszony test zużycia opony. Właściwości na suchej nawierzchni obejmują: zachowanie na zakręcie i zmiana pasa ruchu po 35% oraz hamowanie - 30%, a w skład właściwości na mokrej jezdni wchodzą: hamowanie - 30%, aquaplaning wzdłużny na prostej - 20%, aquaplaning poprzeczny w zakręcie - 10%, prowadzenie/kierowalność - 30%, jazda po kole/prowadzenie boczne - 10%. Z kolei ocena hałaśliwości opiera się w równej mierze na wynikach na zewnątrz pojazdu, jak i wewnątrz kabiny.

Optymalny wybór

Wybierając oponę należy uwzględnić w jakich warunkach atmosferycznych będziemy eksploatować samochód i jakie przewidujemy przebiegi roczne. Przy więcej niż kilkunastu tysiącach co 12 miesięcy warto rozważyć zakup trwalszego ogumienia, czyli takiego o mniejszym zużyciu bieżnika. Jeśli ktoś posiada kabriolet albo jeździ z uchylonymi szybami powinien zwrócić uwagę na hałaśliwość. Ceny przetestowanych opon na rynku niemieckim wahają się między 39 a 76 euro, a rozbieżności cenowe dla tego samego modelu ogumienia sięgają powyżej 30 procent. Podobnie różnice widać także na naszym rynku. Dlatego warto porównywać ceny, ponieważ kupując komplet ogumienia można zaoszczędzić więcej niż wartość jednej opony.

Bridgestone Touranza ER300

+

Bardzo wszechstronna opona z najlepszymi wynikami na suchej i mokrej nawierzchni, a także pod względem hałaśliwości.

-

[brak minusów]

Pirelli P6

+

Bardzo wszechstronna opona, szczególnie dobra na mokrej jezdni, dobra także na suchej nawierzchni.

-

[brak minusów]

Maloya Futura Primato

+

Małe zużycie bieżnika.

-

W porównaniu z najlepszymi trochę słabsza na suchej i mokrej nawierzchni, co obniżyło ocenę końcową.

Goodyear Excellence

+

Dobra na suchej jezdni.

-

W porównaniu z najlepszymi trochę słabsza na suchej i mokrej nawierzchni – co obniżyło ocenę końcową. Dość duże zużycie bieżnika.

Nokian NRHi

+

Stosunkowo mały opór toczenia.

-

Trochę słabsza na mokrej nawierzchni, co obniżyło ocenę końcową.

Vredestein Hi-Trac

+

Względnie małe zużycie bieżnika.

-

Stosunkowo słaba na suchej nawierzchni i trochę słabsza na mokrej jezdni, co obniżyło ocenę końcową. Najgłośniejsza opona w teście.

Dunlop SP Sport 01

+

Dobra na suchej nawierzchni.

-

Trochę słabsza na mokrej jezdni i stosunkowo duże zużycie bieżnika obniżyły ocenę końcową.

Hankook Optimo K415

+

[brak plusów]

-

Trochę słabsza na mokrej nawierzchni, co obniżyło ocenę końcową.

Firestone Firehawk TZ200

+

Stosunkowo cicha opona, dość dobra na suchej jezdni.

-

Trochę słabsze właściwości na mokrej nawierzchni i stosunkowo duże zużycie bieżnika obniżyły ocenę końcową.

Continental EcoContact 3

+

Dobra na suchej nawierzchni, względnie mały opór toczenia.

-

Trochę słabsze właściwości na mokrej jezdni i stosunkowo duże zużycie bieżnika obniżyły ocenę końcową.

Kumho Solus KH 15

+

Dość dobra na suchej jezdni.

-

Małe słabostki na mokrej nawierzchni obniżyły ocenę końcową.

Uniroyal rallye 550

+

[brak plusów]

-

Trochę słabsze właściwości na suchej i mokrej nawierzchni oraz stosunkowo duże zużycie bieżnika obniżyły ocenę końcową.

Kleber Dynaxer HP 2

+

Dobra na suchej jezdni, względnie mały opór toczenia, bardzo małe zużycie bieżnika.

-

Słaba na mokrej nawierzchni, co obniżyło ocenę końcową.

Yokohama A-Drive

+

Stosunkowo mały opór toczenia i zużycie bieżnika.

-

Słaba na mokrej jezdni, co obniżyło ocenę końcową.

Semperit Speedcomfort

+

Względnie małe zużycie bieżnika.

-

Słaba na mokrej jezdni, co obniżyło ocenę końcową. Trochę słabsza na suchej nawierzchni.

Barum Bravuris

+

Stosunkowo mały opór toczenia.

-

Słaba na suchej jezdni, co obniżyło ocenę końcową.

Pneumant PN550

+

Dobra na suchej jezdni, względnie mały opór toczenia.

-

Słaba na mokrej jezdni, co obniżyło ocenę końcową. Stosunkowo duże zużycie bieżnika.

BFGoodrich Profiler 2

+

Zdecydowanie najmniejsze zużycie bieżnika, szczególnie dobra na suchej nawierzchni.

-

Bardzo słaba na mokrej jezdni, co obniżyło ocenę końcową.

Komentarze

szakal 27 lutego 2013

Yokohama słaba na mokrej nawierzchni ahaha chyba jakiś żar czy co. No tak ale gdzie by tam Japońska opona u szwabów wygrała bez szans.

Dodaj komentarz



Sklep

Wyszukiwarka

Opony do pojazdu