infolinia: 0801 11 43 43

Infolinia

0801 11 43 43

Doradzimy w wyborze opon i felg!

Godziny pracy infolinii:
Pon - Pt 7:00 - 22:00
Sb - Nd 8:00 - 16:00

Test ADAC opon letnich 185/60 R14 (2009)

Jak wynika z testu przeprowadzonego przez ADAC i fundację Warentest użytkownicy opon o rozmiarze 185/60 R14 mają do wyboru wiele dobrych modeli ogumienia z indeksem prędkości H (do 210 km/h.

Test ADAC opon letnich 185/60 R14 (2009)

Spośród 18 modeli opon typu 185/60 R 14 H (do 210 km/h) przetestowanych, przez niemiecki automobilklub ADAC i fundację Warentest, 7 zostało uznanych za godne oceny "szczególnie polecana", a trzy kolejne "polecana". Niestety, aż 8 produktów, czyli ponad 1/3, wypadło zbyt słabo aby polecić ich zakup. 5 modeli oceniono jako "warunkowo polecane", a 3 jako "nie polecane". Na ogół powodem obniżenia zalecenia były zbyt kiepskie właściwości na mokrej nawierzchni, rzadziej na suchej jezdni.

W gronie 7 modeli opon ocenionych jako "szczególnie polecane", najlepsza okazała się Fulda Carat Progresso, która minimalnie wyprzedziła Michelin Energy Saver. O ile w poprzednich testach, opony Michelin wypadały nieco słabiej od zwycięzców, na skutek optymalizacji na mały opór toczenia (i mniejsze zużycia paliwa), kosztem właściwości na mokrej jezdni i długości drogi hamowania, to najwyraźniej w przypadku modelu Energy Saver producentowi udało się znaleźć kompromis. Świetnie wypadło 5 kolejnych produktów: Continental PremiumContact 2, Bridgestone Turanza ER300, Kumho Solus KH17, Uniroyal Rain Expert i Semperit Comfort-Life. Od tej ostatniej lepszą ocenę łączną uzyskała Goodyear DuraGrip, której jednak obniżono zalecenie na "polecana" ze względu na gorsze (od najlepszych) właściwości na mokrej nawierzchni. Zalecenie "polecana" poza DuraGrip uzyskały jeszcze: Firestone TZ300 alpha i Dunlop SP Sport Fast Response. Taką samą ocenę uzyskała Vredestein Hi-Trac, ale z powodu bardzo bardzo słabych właściwości na suchej jezdni uznano ją za godną jedynie warunkowego zalecenia. Była to także najgłośniejsza opona w teście.

Uwaga!

W testach ADAC niższa ocena punktowa oznacza lepszy wynik. Opony, które uzyskały najmniej punktów są najbardziej przez ADAC rekomendowane.

Zgodnie z tradycją okazało się, że cena produktu nie determinuje jego jakości, a najlepsze opony wcale nie muszą być dużo droższe od najgorszych. Charakterystyczne są bardzo duże rozbieżności cenowe w zależności od miejsca zakupu, występujące także w Polsce. Najważniejsze, że jest w czym wybierać.

Zalecenie ADAC bazuje na ocenie łącznej, uzyskanej z ważonych wyników w poszczególnych kategoriach. Niezależnie od oceny łącznej, jeśli opona w jednej z kategorii dotyczącej bezpieczeństwa albo środowiska (na suchej nawierzchni, na mokrej nawierzchni, zużycie paliwa, zużycie bieżnika, test przyspieszonego zużycia) wypadnie gorzej niż łącznie, to zalecenie ADAC obniżane jest o 1 albo nawet poziomy. Na przykład wtedy, kiedy opona uzyskała wynik 2,8 na mokrej nawierzchni i mimo bardzo dobrej oceny łącznej nie jest "szczególnie polecana". Oceny, które spowodowały obniżenie zalecenia ADAC, zostały zaznaczone w tabeli czerwonym kolorem czcionki. Opony z takim samym zaleceniem ADAC zostały posortowane wg niezaokrąglonej oceny łącznej.

Kryteria testu i wagi ocen:
na suchej nawierzchni (20%),
na mokrej nawierzchni (40%),
Hałaśliwość (10%),
Zużycie paliwa (10%),
Zużycie bieżnika (20%),
Test przyspieszonego zużycia (bez wagi, może być zdany, częściowo zdany, np. wg normy DIN, ale nie wg ADAC, albo oblany).

Charakterystyka poszczególnych opon:


Fulda Carat Progresso

Plusy:
Wszechstronna opona letnia z najlepszą oceną na mokrej nawierzchni
stosunkowo małe zużycie bieżnika
Minusy:
(brak)

Michelin Energy Saver
Plusy:
wszechstronna opona letnia z najlepszymi notami za zużycie paliwa (ex aequo) i zużycie bieżnika
Minusy:
(brak)

Continental PremiumContact 2

Plusy:
wszechstronna opona letnia z najlepszą notą (ex aequo) na suchej nawierzchni
bardzo dobra na mokrej jezdni
Minusy:
większe zużycie bieżnika

Bridgestone Turanza ER300

Plusy:
wszechstronna opona letnia z najlepszą notą (ex aequo) na suchej nawierzchni
dobra na mokrej jezdni
najmniej hałaśliwa opona w teście
Minusy:
większe zużycie bieżnika

Kumho Solus KH17

Plusy:
wszechstronna opona letnia
dobra na suchej i mokrej nawierzchni
Minusy:
(brak)

Uniroyal Rainexpert
Plusy:
wszechstronna opona letnia
szczególnie dobra na mokrej nawierzchni
dobra na suchej jezdni
Minusy:
(brak)

Semperit Comfort-Life
Plusy:
wszechstronna opona letnia
dobra na mokrej nawierzchni
Minusy:
trochę większe zużycie paliwa i bieżnika

Goodyear DuraGrip

Plusy:
bardzo małe zużycie bieżnika
Minusy:
w porównaniu z najlepszymi trochę słabsza na mokrej nawierzchni, co obniżyło zalecenie ADAC

Firestone TZ300 alpha
Plusy:
dobra na suchej i mokrej nawierzchni
Minusy:
trochę większe zużycie paliwa i większe zużycie bieżnika, które obniżyło zalecenie ADAC

Dunlop SP Sport Fastresponse
Plusy:
szczególnie dobra na suchej nawierzchni
Minusy:
w porównaniu z najlepszymi trochę słabsza na mokrej nawierzchni, co obniżyło zalecenie ADAC
stosunkowo duże zużycie bieżnika

Vredestein Hi-Trac (wg producenta zmieniona od DOT1808)
Plusy:
dobra na mokrej nawierzchni
bardzo małe zużycie bieżnika
Minusy:
słaba na suchej nawierzchni, co obniżyło ocenę końcową
najgłośniejsza opona w teście

Hankook Optimo K415
Plusy:
najlepsza ocena za (małe) zużycie paliwa
Minusy:
stosunkowo słaba na mokrej nawierzchni, co obniżyło ocenę końcową

Pneumant PN550
Plusy:
(brak)
Minusy:
stosunkowo słaba na mokrej nawierzchni, co obniżyło ocenę końcową, oraz na suchej jezdni

Yokohama C.drive
Plusy:
bardzo dobra na suchej nawierzchni
Minusy:
stosunkowo słaba na mokrej nawierzchni, co obniżyło ocenę końcową
duże zużycie bieżnika

Maxxis MA-V1 Suprasa

Plusy:
(brak)
Minusy:
słaba na mokrej nawierzchni, co obniżyło ocenę końcową
stosunkowo słaba na suchej jezdni
trochę większe zużycie paliwa

Maloya Futura Primato (wg producenta zmieniona od DOT1808)

Plusy:
dobra na mokrej nawierzchni
małe zużycie bieżnika
Minusy:
bardzo słaba na suchej jezdni, co obniżyło ocenę końcową
stosunkowo hałaśliwa
trochę większe zużycie paliwa

Kendo Komet SPT-1

Plusy:
stosunkowo małe zużycie bieżnika
Minusy:
bardzo słaba na mokrej jezdni, co obniżyło ocenę końcową
słaba na suchej nawierzchni

Wanli S1032 M+S (opona letnia z oznaczeniem M+S)
Plusy:
(brak)
Minusy:
bardzo słaba na mokrej jezdni
słaba na suchej nawierzchni

Komentarze

brak komentarzy

Dodaj komentarz



Sklep

Wyszukiwarka

Opony do pojazdu