infolinia: 0801 11 43 43

Infolinia

0801 11 43 43

Doradzimy w wyborze opon i felg!

Infolinia czynna jest w godzinach:
Poniedziałek - Piątek 7.00 - 22.00
Sobota - Niedziela 8.00 - 20.00

Oznaczenia opon

Wyjaśnienie najważniejszych oznaczeń występujących na oponach. Sprawdź nasz poradnik i dowiedz się, jak czytać oznaczenia na oponach.

Oznaczenia opon

Rozmiar opony

Rozmiar opony znajduje się na jej boku. Rozszyfrowanie oznaczenia typu 195/65R15 nie jest trudne, a przynosi kilka istotnych informacji. Pierwsza liczba to nominalna szerokość opony, druga (po ukośniku) to jej profil - w tym przypadku to 65% wartości 195 - trzecia zaś to rozmiar felgi, na której można dany model zamontować: w przykładzie to felga 15 calowa. Trzeba pamiętać o tym, by rozmiar opon, które zakładamy, był zawsze taki, jak przewiduje producent - tylko dopasowane opony zapewniają bezpieczeństwo i wysokie osiągi.

Data produkcji

Data produkcji opony zamieszczana jest na jej boku, w obwódce, często po skrócie DOT. Skrót DOT jest oznaczeniem homologacji na rynek amerykański przez amerykańską instytucję Department Of Transport. Często jednak następuje po nim data produkcji, stąd potoczne przyjęcie tego skrótu, jako jej symbolu. Warto wiedzieć, gdzie szukać daty wytworzenia opony, ponieważ nie wszystkie modele posiadają homologację DOT i wtedy data proukcji umieszczona będzie w obwódce, ale bez skrótu DOT przed nią.

Data produkcji opony składa się z ciągu cyfr np. 1109 Dwie pierwsze oznaczają tygodnie w roku, w przykładzie będzie to więc 11 tydzień, czyli połowa marca. Dwie ostatnie zaś to skrót roku produkcji - we wskazanym przypadku będzie to więc rok 2009.
Należy pamiętać, że użytkowanie opon starszych, niż  5 lat jest ryzykowne, gdyż utraciły one już większość swoich parametrów i nie gwarantują ani bezpiecznej jazdy ani osiągów.

Indeks prędkości

Oznaczenie indeksu prędkości znajduje się za informacją o rozmiarze opony i występuje w postaci literowej znaków z przedziału od Q do Y. Najczęściej spotyka się indeksy: T (do 190 km/h), H (do 210 km/h), V (do 240 km/h) i W (do 270 km/h).
Kierowca, dobierając opony, musi przestrzegać zaleceń producenta odnośnie indeksu prędkości - korzystanie z opon o niehomologowanym indeksie dla danego modelu auta jest ryzykowne.

Indeks nośności

Informacja o indeksie nośności danej opony umieszczona jest na jej boku, za oznaczeniem rozmiaru produktu. To istotny parametr, ponieważ mówi o tym, jakie jest maksymalne dopuszczalne obciążenie dla konkretnego modelu opony. Wartość ta oznaczana jest skrótem LI (load Index) i wyrażona jest w wartościach, którym odpowiadają określone ilości kilogramów. Producent samochodu ustala, jaki jest indeks prędkości – nie wolno stosować opon o indeksie niższych, niż w zaleceniu.

Opony wzmacniane

Budowa opon wzmacnianych oraz użyta w procesie ich produkcji mieszanka sprawiają, że mają one wyższy indeks nośności, niż opony standardowe. O tym, czy dana opona należy do typu produktów wzmacnianych, informuje skrót na jej boku – najczęściej XL lub RF. Spotyka się także inne skróty np. EXL, RFD, REF, REINF. Wielość oznaczeń wynika z tego, że różni producenci preferują inne skróty.

Rant ochronny opony

Rant ochronny opony stosuje się po to, by chronić felgę i fragment boku opony przed uszkodzeniami. Kierowca w poszukiwaniu oznaczenia rantu ochronnego, może napotkać wiele skrótów, w zależności od tego, w której technologii go wykonano. Skrót literowy umieszczany jest na boku opony – warto jednak wiedzieć, że nie wszystkie opony wyposażone w rant posiadają oznaczenie o jego obecności. Wśród oznaczeń wykorzystania rantu najczęściej spotyka się skróty tupu: MFS, RFP, FP i FR.

Opony typu Run Flat

Na boku opony typu Run Flat (typ, który posiada system kontynuacji jazdy pomimo utraty ciśnienia) znajduje się stosowne oznaczenie. Producenci stosują rozmaite frazy i skróty, w zależności od marki np. RunOnFlat, ROF, EMT (Goodyear), ZP (Michelin), DSST (Dunlop), Run Flat Technology, Self-Supporting Run Flat (Pirelli), SSR (Continental), czy RFT (Bridgestone).

Opony asymetryczne

Opony asymetryczne łatwo rozpoznać, kierując się wzrokiem - ich bieżnik po obu stronach ma inną rzeźbę. Jednak odpowiednie oznaczenie, informujące o asymetryczności, znajduje się również na boku opony - warto zwrócić na nie uwagę, ponieważ pomaga to we właściwym zamontowaniu opony.

Wśród najczęstszych oznaczeń asymetryczności spotyka się:

jeśli bok opony z oznaczeniem asymetryczności ma być zakładany zgodnie z zasadą "do pojazdu" to widnieje na nim fraza: inside, interior lub side facing inwards

jeśli bok opony z oznaczeniem asymetryczności ma być zakładany zgodnie z zasadą "od pojazdu" (ma być widoczny z zewnątrz) to umieszczona będzie na nim fraza: outside, exterior, side facing outwards, lub Mount this out side.

Warto pamiętać, że, za wyjątkiem asymetrycznych opon kierunkowych, nie ma asymetrycznych modeli lewych i prawych - opony można zakładać po dowolnej stronie samochodu, zgodnie z jej oznaczeniami.

Opony kierunkowe

Opony kierunkowe posiadają właściwe dla siebie oznaczenie, widniejące na ich boku. Trzeba je poznać, ponieważ informuje ono o kierunku toczenia opony - wskazaniem dla kierowcy będzie napis "rotation" uzupełniony o strzałkę, wyznaczającą kierunek.

Homologacja

Opony homologowane (zalecane) do montowania w danym modelu samochodu idealnie będą z nim współgrać - zarówno w kwestii bezpieczeństwa jak i osiągów. Dostawcy opon współpracują z producentami aut, by tworzyć najlepsze, dedykowane rozwiązania. Opony z homologacją często znajdują się na fabrycznym wyposażeniu samochodów, jednak nie jest to regułą. Bywa, że różnią się od innych opon z danej gamy np. rzeźbą bieżnika, czy składem mieszanki gumowej. Przyjmuje się, że opony homologowane, o ile nie zastrzega tego producent,  mogą być stosowane w pojazdach, z myślą o których ich nie projektowano. Należy jednak pamiętać, by na jednej osi nie montować opony zalecanej i opony bez homologacji. Opony homologowane oznaczane są właściwie dla marki np. MO dla Mercedesa, N1…N3 dla Porsche, * dla BMW, czy AO dla Audi.

Opony etykietowane

Od 2012 roku zgodnie z rozporządzaniem Unii Europejskiej opony wyposażone będą w etykiety, informujące o istotnych dla kierowcach parametrach np. o poziomie emitowanego przez nie hałasu, oporach toczenia i efektywności paliwowej, czy przyczepności na mokrym podłożu.

 

Komentarze

rem 7 kwietnia 2011

pierwszy ;]

drugi 11 kwietnia 2011

pierwszy i nie ostatni:) jak człowiek poczyta to od razu mądrzejszy jest,,,,

kazmierz 22 kwietnia 2011

a jeśli dot to: A503 to znaczy że opona jest z 2003 roku?

2fast4you 24 maja 2011

Aktualnie opony typu Run Flat w markach Goodyear oraz Dunlop produkowane są w technologii RunOnFlat. Jest to 3 generacja tych opon porównywalna swoimi parametrami, w szczególności jeżeli chodzi o komfort, do opon tradycyjnych.

adam 26 maja 2011

jakosci opony gdzie szukac

ChriS 4 sierpnia 2011

Na zdjęciu do artykułu jest oznaczenie 235/45 ZR 17. Mam pytanie, co oznacza literka "Z" w rozmiarze?

mario 5 sierpnia 2011

Witam. czy opony zliterka C 6PR moge zamienic na opony XL bardzo dziekuje za odpowiedz

mysza 25 maja 2012

Dobra opona nie jest zła, szczególnie na brzuchu

Dodaj komentarz



Sklep

Wyszukiwarka

Opony do pojazdu