infolinia: 0801 11 43 43

Infolinia

0801 11 43 43

Doradzimy w wyborze opon i felg!

Godziny pracy infolinii w najbliższych dniach:
Poniedziałek 7.00 - 22.00
Wtorek 7.00 - 22.00
Środa 7.00 - 22.00
Czwartek 7.00 - 22.00
Piątek 7.00 - 22.00
Sobota 8.00 - 16.00
Niedziela - 8.00 - 16.00

Nakrętki na wentyle - niedoceniana rola

Wbrew powszechnej opinii nakrętki na wentyle są ważne nie tylko w samochodach terenowych.

Nakrętki na wentyle - niedoceniana rola

Kompletnie niedocenianą część koła stanowią kapturki osłaniające wentyle. Większość kierowców bagatelizuje problem, a część uważa, że zakrętki są ważne tylko w przypadku samochodów terenowych oraz takich, które regularnie zjeżdżają z utwardzonych dróg. Trudno się dziwić, skoro brakuje publikacji na ten temat.

Dlaczego kapturki mają znaczący wpływ na bezpieczeństwo jazdy? Kiedy ich brakuje brud osadza się przy zaworze (wentyla), a w czasie napełniania kół sprężonym powietrzem zostaje wtłoczony do środka. Częstym następstwem zabrudzenia zaworu są problemy z jego zamykaniem się, a w efekcie uciekaniem powietrza z koła. Z kolei koło ze zbyt niskim ciśnieniem nie zapewnia bezpiecznej jazdy deformuje się i nie ma odpowiedniej sztywności, w wyniku czego samochód wykazuje mniejszą stabilność jazdy, odczuwalną w czasie przejeżdżania zakrętów. Ponadto, niszczy się opona, a przy większych niedoborach ciśnienia, opona i felga mogą zostać łatwiej uszkodzone. Jeszcze gorzej bywa w przypadku wykonywania nagłego manewru albo awaryjnego hamowania, kiedy ciśnienie za niskie o zaledwie 0,3 bara może zdecydować czy uda się pozostać na jezdni. Dużo większe ryzyko uszkodzenia opony występuje także w przypadku wjeżdżania na krawężnik czy wpadnięcia w dziurę nawierzchni jezdni.

Minimalizowanie strat

Czy istnieje jakiś sposób aby zapobiec dostawaniu się brudu do zaworu bez kapturków itp.? W zasadzie nie. Co można zrobić kiedy okazało się, że jeździliśmy bez kapturków i obawiamy się, że kompresor wtłoczy nagromadzony brud do zaworu? Jak minimalizować ryzyko? Najprościej upuścić nieco powietrza przed włączeniem kompresora wystarczy lekko nacisnąć zawór twardym przedmiotem do usłyszenia syku powietrza (można powtórzyć czynność kilka razy). Metoda nie gwarantuje sukcesu, ale bywa pomocna. Wiele zależy od ilości osadzonego brudu.
Upuszczanie powietrza pomaga nierzadko w innej sytuacji. Niekiedy zawór szwankuje (nie zamyka się), z powodu wady fabrycznej, ze starości, albo nagromadzonego w nim brudu. W efekcie z koła ucieka powietrze, co nie zawsze musi być słychać najprościej przeprowadzić test na ślinę (weryfikuje on skuteczność zaworu, ale nie sprawdzi czy opona ma dziurę albo czy odkleja się od obręczy). Należy jednak pamiętać, że nawet jeśli zawór zacznie znowu trzymać, to należy wymienić go na nowy. Skoro upuszczenie powietrza pomogło, to prawie na pewno zawór jest zanieczyszczony i jego awaria jest tylko kwestią czasu. Nie warto ryzykować uszkodzenia opony (oraz felgi) i od razu pojechać do najbliższego zakładu wulkanizacyjnego, ewentualnie sklepu motoryzacyjnego.

Tanie a ważne
Kapturki do wentyli kosztują od kilkadziesiąt groszy (zwykłe plastikowe) do kilku zł za oryginalne modele. Wydatek na ich zakup jest niezauważalny przy bieżących kosztach eksploatacji pojazdu, za to wpływ na bezpieczeństwo ogromny. Na polskich drogach i ulicach, które nie należą do najczystszych w Europie, za sprawą zalegającego na nich piachu i błota, kapturki mają większe znaczenie niż np. w Europie Zachodniej. Najważniejsze pozostają oczywiście w przypadku konieczności przejeżdżania przez kałuże, błoto, piach itp., kiedy do wentyla łatwo może dostać się brud.

Komentarze

Butcz 29 czerwca 2011

Taaa kapturki nie tylko na wentylach są ważne !

kamil 18 grudnia 2011

taaaaa ! hahahahaha

Dodaj komentarz



Sklep

Wyszukiwarka

Opony do pojazdu