infolinia: 0801 11 43 43

Infolinia

0801 11 43 43

Doradzimy w wyborze opon i felg!

Infolinia czynna jest w godzinach:
Poniedziałek - Piątek 7:00 - 22:00
Sobota (01.11) Infolinia nieczynna
Niedziela (02.11) 8:00 - 22:00

Ciśnienie opony a spalanie paliwa

Czy wiesz, że spalanie paliwa w dużej mierze zależy od prawidłowego użytkowania opon? Przeczytaj artykuł i dowiedz się gdzie szukać oszczędności.

Ciśnienie opony a spalanie paliwa

Aż 25% zużycia paliwa samochodu wynika z oporów toczenia. Najważniejszy z nich to opór toczenia opony. Chodzi o stan techniczny opony i nie ma znaczenia na jakich oponach jeździmy. Marka, model i typ to sprawa drugorzędna, tym bardziej, że najlepsze wyniki uzyskiwałem dotychczas w zawodach na oponach sportowych i premium a nie lansowanych jako eko. O zużyciu paliwa decyduje przede wszystkim właściwe ciśnienie, a dopiero w drugiej kolejności parametry takie jak opór toczenia. Nawet opony tanich marek, np. chińskie, z właściwym ciśnieniem umożliwiają omijanie przeszkód z większą prędkością niż najlepsze, w których brakuje więcej niż 0,8 bara – sprawdzałem to dla prędkości do 60-70 km/h na płytach poślizgowych. Właściwe ciśnienie to warunek konieczny zarówno bezpiecznej, jak i ekonomicznej jazdy. Ta ostatnia zależy od oporów toczenia, z których największe znaczenia ma opór toczenia opony.

Jak powstaje opór toczenia?

Dowiedz się więcej

http://www.opony.com.pl/artykul/opory-toczenia-opony/?id=924

Opony samochodu osobowego uginają się pod wpływem ciężaru pojazdu w obszarze styku o ok. 10-15% i dopasowują do nawierzchni. Bieżnik zmienia swój okrągły kształt i staje się płaski – na obszarze styku z nawierzchnią. Wymuszona w ten sposób zmiana formy w czasie toczenia stawia opór, czyli „zużywa” energię (zwiększa zużycie paliwa). Ta energia zamieniana jest w ciepło, na skutek czego opona nagrzewa się w czasie jazdy. Do tego inaczej dla różnych wartości ciśnienia, co pogarsza właściwości jezdne.

opel astra
Zbyt wysokie ciśnienie w oponach wydłuża drogę hamowania, a nie zmniejsza zużycia paliwa.

Ile tracimy przez niskie ciśnienie w kołach?

Kiedy w ciśnienie w kole jest niewłaściwe (powietrze stale ucieka na zewnątrz, np. 0,8 bara na sezon), to opona ugina się w niewłaściwym miejscu, czego efektem jest duży wzrost oporu toczenia i mocne nagrzewanie się opony. Ciśnienie za niskie o zaledwie 0,2 bara zwiększa zużycie o ok. 1%, za niskie o 0,4 bara o 2%, a za niskie o 0,6 bara o ok. 4% – podaje niemieckie Stowarzyszenie nadzoru Technicznego GTÜ. To stosunkowo niewiele wobec skracania się „żywotności” opony i pogorszenia bezpieczeństwa. W eksploatacji z ciśnieniem za niskim o 0,3 bara (typowe dla kierowców mierzących ciśnienie na ciepło zamiast na zimno, czyli ok. 90% kierowców) trwałość opony zmniejsza się aż o 30%. Do tego dochodzi obniżenie poziomu bezpieczeństwa: wydłużenie drogi hamowania i pogorszenie właściwości trakcyjnych (mniejsze prędkości przejeżdżania zakrętów i manewrów wymijania przeszkody). Ponadto wjeżdżanie na krawężniki na za niskim ciśnieniu znacznie szybciej niszczy konstrukcję opony. Efekty tego widać w prześwietleniu promieniami X (odradzam stosowanie nazwy „rentgen” z powodu uzasadnionych informacji o przywłaszczeniu sobie cudzego odkrycia przez pana R. - nie bez powodu w USA mówi się promienie X).

mitsubishi pajero
Nieodpowiednie ciśnienie w oponach powoduje niewłaściwe działanie elektornicznych systemów, takich jak ABS i ESC.

Kiedy sprawdzać ciśnienie w oponach?

Więcej informacji o systemach wspomagania jazdy

Eksperci GTÜ zalecają weryfikację nie rzadziej niż raz na miesiąc. Polecam robić to co tydzień i przed każdym dalszym wyjazdem, podobnie jak radzi wielu producentów pojazdów. To się opłaci – od razu wiemy kiedy trzeba wymienić wentylek albo uszkodzoną oponę, a właściwe ciśnienie zapewnia bezpieczną jazdę i poprawne działanie systemów takich jak ABS, ASR (TC), ESC (ESP, DTC, VDC) itd. Inaczej mogą zaszkodzić a nie pomóc. Pamiętajmy, że ciśnienie zmienia się z temperaturą i wysokością. Jest większe im cieplej i niżej, a mniejsze kiedy jest zimniej i wyżej.

Jak zaoszczędzić na paliwie?

Zmniejszenie oporu toczenia łatwo uzyskać przez małe zwiększenie ciśnienia, o 0,3 bara, tak jak zaleca to część producentów aut dla jazdy ekonomicznej, np. Dacia, albo z dużymi prędkościami, np. Toyota. Taki sam trik stosuje się w tzw. eko modelach, których mniejsze katalogowe zużycie paliwa uzyskuje się m. in. w taki prosty sposób. Można zrobić to samo w każdym aucie, ale nie wolno przekraczać 0,3 bara ani wartości dla obciążonego auta. Jeśli ktoś jeździł na ciśnieniu za niskim, to na początek polecam standardową wartość ciśnienia, ponieważ różnica w komforcie jazdy odczuwalna jest od razu, a poprawę trakcji docenia się dopiero z czasem – zarówno w mieście na zakrętach i rondach, jak i przy prędkościach autostradowych.

opona cisnienie
Należy pamiętać o regularnych kontrolach ciśnienia w kołach.

Ze względów bezpieczeństwa nie należy zwiększać ciśnienia o większe wartości niż 0,3 bara, ponieważ oznacza to znaczące pogorszenie komfortu i właściwości trakcyjnych auta, a spadek zużycia paliwa staje się minimalny, ba może nawet nastąpić wzrost. Kiedy? Wtedy gdy amortyzatory nie będą w stanie skutecznie tłumić nierówności, a auto zacznie „skakać”. W zależności od nierówności nawierzchni dla jednego auta i typu opony będzie to już 2,7 bara, dla innego dopiero 3-3,5 bara. Amortyzatory, przeguby, łączniki stabilizatora itd. zużywać się będą znacznie szybciej, a droga hamowania wyraźnie wydłuży się na nierównej nawierzchni.

Jak dostosować ciśnienie do samochodu?

Wpływ oporu toczenia opony na zużycie paliwa dotyczy wszystkich rodzajów pojazdów i wszelakich zastosowań. W samochodach osobowych dobierając wartości ciśnienia zawsze należy pamietać, że opony zagrzewają się już po ok. 2 km o ok. 0,3 bara, a zanim dociążymy auto – ciężki bagaż, więcej osób – należy zwiększyć ciśnienie. Jeśli nie mamy danych ze sobą możemy awaryjnie tymczasowo przyjąć +0,3 bara na przedniej osi i +0,1-0,2 bara na osobę z tyłu albo 75 kg bagażu. A jeśli w ogóle nie mamy pojęcia o zalecanym ciśnieniu? Bezpiecznie można przyjąć 2,1 bara dla małych aut miejskich i 2,4 bara dla aut o masie ok. 1,5 tony. Wyjątek samochody Alfa Romeo, które wymagają ciśnień rzędu 2,5-2,8 bara. Wszystkie wartości na zimno, po 2 km będzie to o ok. 0,3 km więcej. Warto pamiętać, że w przypadku każdej opony, szczególnie tej o mniejszym oporze toczenia, w sytuacji za niskiego ciśnienia nie ma mowy o oszczędności, a deformowanie konstrukcji poprzez jazdę na za niskim cisnieniu skraca jej okres eksploatacji i zwiększa ryzyko uszkodzenia mechanicznego „w dziurze” i „na krawężniku”.

Komentarze

brak komentarzy

Dodaj komentarz



Sklep

Wyszukiwarka

Opony do pojazdu