29.06.2020 07:58
2

Opony a spalanie paliwa

Autor: opony.com.pl

Opony zastosowane w samochodzie mają niebagatelny wpływ na ilość zużytego paliwa. Nieprawidłowy poziom ich ciśnienia, nieodpowiednia wysokość i szerokość, użyta do produkcji gumowa mieszanka, a nawet stan techniczny ogumienia mogą przyczyniać się do wzrostu spalania. Na co zatem warto zwrócić uwagę, jeśli chcemy obniżyć koszty eksploatacji pojazdu?

Czy rozmiar opon ma wpływ na spalanie?

Wielu kierowców zastanawia się nad zależnością pomiędzy szerokością opony a spalaniem. Im węższe jest zastosowane ogumienie, tym mniejszy będzie opór aerodynamiczny, przekładający się na niższą ilość zużytego paliwa. Zmniejszenie szerokości o każdy jeden centymetr wywołuje ograniczenie wspomnianego oporu o 1,5%. Szerszy bieżnik natomiast spowoduje większą powierzchnię styku z asfaltem, wymagając więcej siły w celu przełamania oporów toczenia i poruszania się, a tym samym generując zwiększone zapotrzebowanie na benzynę, olej napędowy czy gaz.

Równie ważny jest wpływ wysokości opony na spalanie. Modele o większym profilu mniej odkształcają w czasie kontaktu z podłożem, w konsekwencji wykazując mniejsze opory. Każdy centymetr wzrostu średnicy opony ogranicza jej opór toczenia o 1%. Dodatkowo takie egzemplarze lepiej tłumią drgania, a także pozytywnie wpływają na pracę układu wspomagania (mniejsze opory powodują wydłużoną żywotność układu kierowniczego).

Warto zwrócić również uwagę na wymiar felg. Większe modele – szczególnie aluminiowe – są cięższe, co niestety przekłada się na wzrost oporów toczenia i wyższe spalanie paliwa. Posiadając felgi o sporym rozmiarze musimy także kupić odpowiednio duże opony, które dodatkowo zwiększają siłę tarcia o podłoże.

Opory toczenia a spalanie – znaczenie gumowej mieszanki

60% udziału w oporach toczenia przypada na bieżnik. Prócz jego rzeźby, istotny wpływ na tarcie o nawierzchnię ma zastosowana w oponach gumowa mieszanka. Ważne są zarówno polimery, jak i napełniacze obecne w materiale produkcyjnym. W różnych modelach ogumienia wykorzystywane są kauczuki naturalne, butadienowe oraz butadienowo-styrenowe. Im więcej butadienu będzie obecne w polimerach, tym niższe będą opory, a tym samym także spalanie.

Obok polimerów w każdej oponie obecne są również napełniacze pod postacią sadzy i krzemionki. Im większe są ich cząsteczki – a tym samym mniejsza ilość – tym niższy jest opór toczenia, a zużycie paliwa ograniczone. Warto zwrócić szczególną uwagę na modele z krzemionką; pomagają one obniżyć opory, a w konsekwencji także spalanie, zapewniając jednocześnie optymalną przyczepność w każdych warunkach pogodowych.

Przykładem opon z wysoką zawartością krzemionki są  całoroczne i zimowe modele firmy Nokian:

Nokian WeatherProof

Nokian WRD4

Nokian WR SnowProof

Należy wspomnieć tutaj o podróżowaniu na oponach zimowych w sezonie letnim. Modele te wyposażone w znacznie bardziej skomplikowany bieżnik i mieszankę przystosowaną do niskich temperatur, w momencie eksploatacji w gorące dni wywołują o wiele większą siłę tarcia, przekładającą się również na zużycie paliwa.

Ciśnienie w oponach a spalanie

Ciśnienie w oponach jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na zużycie paliwa. Jest ono bardziej istotne pod kątem spalania nawet od jakości ogumienia czy ogólnego stanu technicznego bieżnika. Prawidłowa liczba atmosfer – prócz zapewnienia bezpieczeństwa podróżowania – wpływa także na ekonomiczność jazdy. Niższe ciśnienie natomiast zmniejsza ściskanie klocków na powierzchni kontaktu, powoduje też wzrost zginania i ścinanie bieżnika, a w konsekwencji – wyższe koszty podróżowania. Każde 0,3 bara poniżej optymalnej wartości sprawia, że opory rosną aż o 6%. Ciśnienie za niskie o 1 bar zwiększa je blisko o jedną trzecią, generując zużycie paliwa większe nawet o kilka procent.

Z tego względu dobrze będzie zdecydować się na minimalne zwiększenie ciśnienia w oponach. Pozytywnie przełoży się to na zmniejszenie oporów toczenia, a tym samym ograniczenie spalania. Taki zabieg jest zalecany przez producentów pojazdów ekonomicznych, a także zwolenników eco-drivingu. Warto jednocześnie pamiętać, że nie wolno przekraczać wartości 0,3 bara. Zbyt duży wzrost ciśnienia może bowiem znacząco pogorszyć komfort i właściwości trakcyjne pojazdu. W niektórych przypadkach może on nawet mijać się z celem, zwiększając spalanie oraz przyspieszając niszczenie amortyzatorów czy przegubów.

wpływ opon na spalanie
W czasie rosnących cen paliw warto poszukać oszczędności wszędzie gdzie to tylko możliwe.

Opony a spalanie – jak ich stan determinuje zużycie paliwa?

Czasami zdarza się, że opony są przyczyną dużego spalania. Ma to miejsce szczególnie w nowych modelach ogumienia o wątpliwej jakości, które są wyprodukowane na bazie mieszanki obfitującej w sadzę czy kauczuk ubogi w butadien. Aby uniknąć niepożądanego wzrostu rachunków za paliwo, kupując kolejny komplet opon warto decydować się na propozycje o najlepszej klasie efektywności paliwowej.

Wraz ze stopniowym ścieraniem się bieżnika, cieńsze czoło i niższe klocki mniej zniekształcają się pod wpływem kontaktu z nawierzchnią, obniżając swoje opory toczenia. W niektórych przypadkach różnica tarcia pomiędzy oponą nową a będącą u kresu możliwości eksploatacyjnych może sięgać nawet więcej niż 20%. Choć możliwe jest zauważalne zmniejszenie spalania, podróżowanie na starym, zużytym ogumieniu znacząco obniża także bezpieczeństwo jazdy. W miarę możliwości nie warto więc oszczędzać, decydując się na korzystanie z mocno wyeksploatowanych opon.

Wpływ opony na zużycie paliwa ma istotne znaczenie dla osób poszukujących oszczędności. Jeżeli zależy nam na obniżeniu spalania, warto zdecydować się na stosunkowo wąskie ogumienie o wysokim profilu, w granicach wymiarów dopuszczalnych przez producenta. Dobrze będzie jednocześnie minimalnie zwiększyć ciśnienie, a kupując nowy komplet – zwracać uwagę na istotną zawartość krzemionki i syntetycznego kauczuku. Wskazane będzie także wdrożenie zasad eco-drivingu, które dodatkowo wzmocnią możliwe do uzyskania efekty. Dzięki temu przemieszczanie się będzie komfortowe i bezpieczne, a zarazem ekonomiczne w każdych warunkach.



Komentarze