infolinia: 0801 11 43 43

Infolinia

0801 11 43 43

Doradzimy w wyborze opon i felg!

Infolinia czynna jest w godzinach:
Poniedziałek - Piątek 7:00 - 22:00
Sobota - Niedziela 8.00 - 16.00

Ciśnienie - klucz do bezpiecznej i długiej eksploatacji opon

Prawie połowa wypadków drogowych jest wynikiem zbyt niskiego ciśnienia w oponach.

Ciśnienie - klucz do bezpiecznej i długiej eksploatacji opon

Ciśnienie w oponie wpływa na:

  • amortyzację - komfort jazdy,
  • kierowalność - bezpieczeństwo,
  • przyczepność - droga hamowania,
  • opory toczenia - zużycie paliwa,
  • odporność opony na uszkodzenia - bezawaryjność,
  • nagrzewanie się opony,
  • przebiegi.

Dla przykładu: samochód, który w oponach posiada ciśnienie o 0,6 bara mniejsze od nominalnego zużyje o 4% więcej paliwa, a żywotność tych niedopompowanych opon skraca się aż o 45%.

Najdłuższe przebiegi uzyskują opony wówczas, gdy pracują w optymalnych warunkach, gdyż tylko wtedy czoło bieżnika przylega do podłoża na całej szerokości. Niewłaściwe ciśnienie powoduje przedwczesne oraz/lub nierówne zużycie bieżnika.

Ciśnienie powietrza w oponie jest jednym z głównych czynników wpływających na zużycie opony. Zatem można stwierdzić, iż dobór właściwego ciśnienia w oponie jest kluczem do uzyskania długiej i bezawaryjnej eksploatacji.

Jak przedłużyć żywotność opon?

  • Utrzymuj prawidłowe (zalecane przez producenta opon i pojazdu) ciśnienia. Powinno być one dostosowane do rzeczywistego obciążenia i prędkości pojazdu.
  • Sprawdzanie ciśnienia powietrza regularnie raz w tygodniu (szczególnie przed dłuższymi podróżami).
  • Przy montażu nowych opon wymień wentyle na nowe.

  Masz wątpliwości?

Nie wiesz jakie powinieneś mieć ciśnienie w swoich oponach?
Sprawdź tabelę ciśnień!

Jak prawidłowo sprawdzać ciśnienie?

Należy pamiętać także o oponie koła zapasowego! Pomiaru dokonujemy zawsze na zimnym kole, gdyż podczas jazdy koło nagrzewa się a ciśnienie powietrza w oponie rośnie. Przykładowo, ciśnienie z 200 kPa przy temperaturze 20 stopni Celsjusza po podgrzaniu koła do 80 stopni Celsjusza rośnie do 266 kPa.

Konsekwencje używania za niskiego ciśnienia

Opony eksploatowane przez dłuższy czas ze zbyt niskim ciśnieniem wykazują większe zużycie bieżnika po obu zewnętrznych stronach czoła.
Na ścianie bocznej opony występuje charakterystyczny ciemniejszy pas na całym obwodzie. Przyczyną jego powstania jest przegrzanie nadmiernie uginającego się elementu opony.

Konsekwencje używania za wysokiego ciśnienia

Opony eksploatowane przez dłuższy czas ze zbyt wysokim ciśnieniem wykazują większe zużycie bieżnika w środkowej części czoła bieżnika. Opona ze zbyt wysokim ciśnieniem nie spełnia optymalnie swoich funkcji amortyzacyjnych, co obniża komfort jazdy i powoduje większe zużycie elementów zawieszenia samochodu.

Czujniki ciśnienia

Od października 2003r. wszystkie nowe samochody w USA są standardowo wyposażane w systemy kontroli ciśnienia w oponie. Obecnie jest już stosowanych wiele systemów kontroli ciśnienia. Różnią się one poziomem zaawansowania i możliwościami współpracy z komputerem pokładowym. Niektóre z nich montowane są fabrycznie w drogich autach, inne nadają się do zainstalowania w każdym samochodzie. Wszystkie je łączy jedna cecha – reagują na niewłaściwy stan ciśnienia w oponach i ostrzegają nas o tym.

Najprostsze systemy sygnalizujące niewłaściwe ciśnienie w oponach można kupić za kilkaset złotych i zamontować w każdym serwisie dysponującym montażownicą i wyważarką. Nie wymaga to montowania w samochodzie żadnej instalacji przewodowej, bowiem czujniki umieszczone w kołach komunikują się z sygnalizatorem w kabinie za pomocą fal radiowych. System posiada również niezależne zasilanie z baterii wystarczającej na kilka lat eksploatacji.

Elektroniczne systemy pomiaru ciśnienia ułatwiają jego kontrolowanie i utrzymywanie na prawidłowym poziomie, jednym słowem ułatwiają poprawną eksploatację opon. Można się bez nich obyć pamiętając jednak o kontrolowaniu poziomu ciśnienia w oponach nie rzadziej niż co 14dni lub przed każdą dalszą podróżą.

W dobraniu optymalnego ciśnienia pomoże Państwu tabela ciśnień dla poszczególnych marek i modeli samochodów.

Komentarze

Andrzej Los Angeles 28 czerwca 2010

Wszystkie czujniki cisniena to wielkie oszustwo. zaden nie spelnia wymaganych kryteri bespiczenstwa, zurzycia paliwa -opon itp. Wrecz zagrazaja bespieczenstwu na drogach. USA wprowadzilo prawo od1997 roku , wszystkie nowe samochody osobowe musza posiadc TPMS. Proste pytanie dlaczego nie wprowadzono takiego prawa dla samochodow ciezarowych?, i dlaczego Europa nie ma takiego prawa. Ja to wiem.! Morze ktos zemna pogada na ten temat. Chetnie porozmawiam z kims z VOLVO albo MICHELIN

Main 4 września 2010

A kim Ty jesteś, człowieku, żeby ktoś z Michelin z Tobą rozmawiał?

Maciej R 11 października 2010

Czy potraficie doradzić gdzie można kupić wiarygodny manometr / kompresor z manometrem do kontroli ciśnienia w oponach samochodu osobowego? To co jest w hipermarketach budzi wątpliwości

Andrzej 2 Los Angeles 22 października 2010

Nie wiem co ty wiesz ale ja tez cos wiem. Chetnie poroamawiam. Odezwij sie.

Paweł 26 października 2010

Czy ktoś może pomóc w ustaleniu prawidłowej wielkości ciśnienia w przypadku Pontiac Soltice, rok prod. 2007, poj.2.4, benzyna , opony P245/45 R18. Będę wdzięczny .

AR 7 listopada 2010

SZUKAJ NAKLEJKI NA KLAPCE WLEWU LUB PROGU

zenek 28 listopada 2010

i co Paweł już wiesz jaki ma byc cisnienie? jak nie to ładuj 2,2

Gosc 12 stycznia 2011

a czy ktos moze mi powiedziec czy cisnienie nalezy sprawdzac jak samochod jest pusty czy jak samochod jest doladowany? meczy mnie to bo zazwyczaj jezdze z dziewczyna a na weekend jedziemy w 5 osob i pelny bagaznik i nie wiem kiedy mam zbadac cisnienie, teraz jak jest puste i ustawic tyle ile jest na klapce czy jak bedzie doladowane na full i wtedy ustawic cisnienie z klapki.

id 23 stycznia 2011

wypośrodkuj to nie będziesz musiał jadąc na weekend dopompowywać a po powrocie upuszczać powietrza w oponach

luna 10 lutego 2011

jakie powinno być ciśnienie w oponie mana o ładowności całkowitej 25 ton

TSR 28 lutego 2011

mam golfa III 1,9 TDi 96 i akurat nie ma na taj klapce opisu do zimowek:) tylko szersze/wieksze gumy :) Ale 2.1 jest ok :) Pozdrawiam

Kam 1 marca 2011

do id wbij to sobie raz na zawsze: CIŚNIENIE NIE ZMIENIA SIĘ POD WZGLĘDEM OBCIĄŻENIA CZY ODCIĄŻENIA AUTA TYLKO OD TEMPERATURY OPONY comprendere...

wiesiek 9 kwietnia 2012

mam błod powiecza w oponach jak go wkasowaci

wiesiek 9 kwietnia 2012

mam błod powiecza w oponach jak go wkasowaci

jedyna kobieta? 20 maja 2013

oczy mnie bolą, gdy patrzę na błędy ortograficzne w powyższych komentarzach

bronek.pl 9 lipca 2014

mnie uczono[trzeci producent w japonii]ze wartosci na klapkach itp.to wartosci minimalne.nalzy pompowac 0.3 atmosfery wiecej.W pismie Motor pisza o 10ciu procetach wiecej

Dodaj komentarz



Sklep

Wyszukiwarka

Opony do pojazdu