infolinia: 0801 11 43 43

Infolinia

0801 11 43 43

Doradzimy w wyborze opon i felg!

Godziny pracy infolinii: Pon - Wt 7 - 22 Środa31.05 nieczynne Czw -Pt 01.06 8 - 18 Sobota 02.06 8 - 18 Niedziela 03.06 nieczynne Poniedziałek 04.06 7 - 22 Wtorek 05.06 7 - 22

Wszystko o budowie felgi

Felga samochodowa jest elementem nadwozia i stanowi wewnętrzną część koła. Podstawową jej funkcją jest stworzenie kompletnego koła wraz oponą i zapewnienie prawidłowego utrzymania samochodu na drodze, a także wentylacja układu hamulcowego. Przyjrzyjmy się bliżej parametrom felgi, na które warto zwrócić uwagę przy zakupie, aby cieszyć się jej funkcjonalnością.

Wszystko o budowie felgi

Budowa felgi i ich rodzaje


Każda felga samochodowa powstaje w formie odlewniczej o ściśle sprecyzowanym kształcie. Są to przeważnie części jednoelementowe, do produkcji których stosuje się różnego rodzaju materiały w zależności od rodzaju samochodu, jego ciężaru oraz przeznaczenia. Najpopularniejszym ich rodzajem są alufelgi, które wykonuje się z lekkiego stopu aluminium. Oprócz tego możemy wyróżnić także felgi magnezowe, charakteryzujące się długą żywotnością, wykorzystywane w samochodach wyścigowych, a także felgi stalowe. Niezależnie od rodzaju felgi, warto zwrócić uwagę na ich podstawowe parametry, które ułatwią nam wybór odpowiedniej:

- Szerokość – podawana w calach, jest to odległość pomiędzy wewnętrznymi krawędziami obręczy,
- Płaszczyzna symetrii – linia, która wyznacza połowę szerokości felgi
- Średnica felgi – również wyrażana w calach, jest to odległość pomiędzy najdalej położonymi od siebie punktami na zewnętrznych krawędziach obręczy,
- Et felgi (offset) – osadzenie felgi, jest to odległość pomiędzy płaszczyzną symetrii, a powierzchnią montażową; od tego parametru zależy stopień wysunięcia felgi na zewnątrz pojazdu - im większe ET, tym felga będzie bardziej schowana w nadkolu; parametr ten możemy zmieniać poprzez stosowanie pierścieni centrujących i dystansowych (separujących felgę od piasty);
- Rozstaw śrub (otworów mocujących) – ten parametr określa ilość otworów mocujących i ich średnicę wyrażoną w milimetrach; w przypadku, gdy nie znamy rozstawu śrub, dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z narzędzi udostępnianych na stronach producentów felg
- Typ profilu przekroju – informuje o ukształtowaniu powierzchni, która zostanie zakryta przez oponę; ma wpływ na sztywność felgi.
- Średnica otworu centralnego – wyrażona w milimetrach i oznaczana symbolem CH, niezwykle istotny parametr, ponieważ to właśnie otwór centralny przenosi drgania z koła na piastę.

budowa felgi grafika
Grafika przedstawiająca budowę felgi

Pierścienie centrujące


Oprócz wskazanych powyżej parametrów, niezwykle istotne dla prawidłowego montażu felgi są pierścienie centrujące. Ich zadaniem jest wypełnienie przestrzeni między otworem centrującym, a piastą. Będą niezastąpione, gdy zdecydujemy się na zakup felg uniwersalnych, w przypadku których istnieje ryzyko niedokładnego dopasowania i pojawienia się luzów na piaście. Z pozoru błahy problem może być powodem poważnych konsekwencji, takich jak  drgania kierownicy, szybsze zużywanie się opon, a nawet elementów zawieszenia.

Warto więc skorzystać z rozwiązań, jakie oferują nam producenci felg i zastosować pierścienie centrujące. Dobór ich odpowiedniego rozmiaru jest niezwykle istotny. Tutaj znaczenie ma każdy milimetr, warto więc wykorzystać suwmiarkę do pomiarów. W razie wątpliwości lepiej zasięgnąć opinii wulkanizatora lub mechanika, który pomoże dobrać odpowiedni rozmiar. Jeśli chodzi o materiał, z którego został wykonany pierścień to w większości przypadków trafimy na plastikowe części. Użycie plastiku do wyrobu pierścienia nie umniejsza jednak jego wartości dla bezpieczeństwa samochodu oraz kierującego i jego pasażerów.

Komentarze

brak komentarzy

Dodaj komentarz



Sklep

Wyszukiwarka

Opony do pojazdu