17.12.2012 09:21
0

Testy opon zimowych 2012/2013 w rozmiarze 205/55 R16

Autor:

Sprawdź jakie opony okazały się najlepsze w teście jednego z najpopularniejszych rozmiarów. W artykule przeczytasz też dlaczego opony zimowe mają lepsze osiągi zimą niż opony letnie i całoroczne. Zapraszamy do lektury.

Co sprawia, że opona zimowa jest bezpieczniejsza zimą niż opona letnia i całoroczna?

Opony zimowe zawierają w swojej budowie wiele elementów, które czynią je najlepszym rozwiązaniem na zimowe warunki drogowe. Oto one:

Uwaga!

Pamiętaj, że opony zimowe są nieocenionym źródłem bezpieczeństwa podczas jazdy zimą.

Specjalny wzór bieżnika

W oponach zimowych najczęściej stosowanym wzorem bieżnika jest bieżnik kierunkowy. Jest to kształt, który charakteryzuje się najlepszym odprowadzaniem wody i błota pośniegowego. Opona zimowa z bieżnikiem w tym kształcie zawiera dużą liczbę rowków (dużo szerszych niż w innych typach opon) o kształcie litery V. Część z tych rowków zajmuje się odprowadzaniem wody, a pozostała usuwaniem śniegu i błota pośniegowego. Rowki te w bardzo dużym stopniu odpowiadają za dobrą przyczepność opony w zmiennych warunkach zimowych. Oprócz rowków bieżnik opony zimowej uzupełniany jest o lamele, których zadaniem jest wgryzanie się w podłoże (także w śnieg), co znowu wspiera przyczepność opony nawet w najtrudniejszych warunkach. Na bieżniku opony zimowej znajdziemy liczne nacięcia, które sprawiają, że opona zimowa radzi sobie równie dobrze także na nawierzchni pokrytej lodem. Bieżnik opony zimowej często wyposażany jest w centralne żebro, które ma dwie funkcje: z jednej strony odpowiada za odprowadzenie tego, co znajduje się na powierzchni styku opony z podłożem, ale też gwarantuje, że opona ma dobrą kierowalność, tj. porusza się odpowiednim torem jazdy.

bieznik opony zimowej
Opona zimowa wyposażana jest w specjalną konstrukcję bieżnika, która najlepiej sprawdza się w zimowych warunkach drogowych.

Większa powierzchnia styku opony z podłożem

Konstruktorzy opon zimowych szczególną wagę przykładają też do tego, aby opona cechowała się jak największą powierzchnią styku z podłożem. Właściwość ta budowana jest dzięki zastosowaniu zoptymalizowanego rozkładu nacisku na oponę. Większa powierzchnia styku opony z podłożem to krótsza droga hamowania (ADAC wykazał, że opony letnie mają o 30% dłuższą drogę hamowania zimą niż opony zimowe), ale też lepsze wyczucie samochodu przez kierowcę.

Tworzywo

Producenci opon zimowych wykorzystują do ich produkcji specjalne mieszanki gumy z dużą ilością krzemionki. Tylko takie rozwiązanie gwarantuje, że opona nawet przy skrajnie niskich temperaturach będzie elastyczna i zachowa wszystkie swoje właściwości. Opony letnie w przeciwieństwie do opon zimowych, przy temperaturze poniżej 7°C robią się twarde i nieodpowiednie na śliskie czy zaśnieżone nawierzchnie.

Osiągi opon zimowych zimą zdecydowanie wygrywają z tymi, które wykazują opony letnie bądź całoroczne. Pozostaje jednak kwestia jakie opony zimowe wybrać? Najprostszym sposobem, aby odpowiedzieć na to pytanie jest sięgnięcie po wyniki przeprowadzonych już testów.

W odległej Finlandii, gdzie nie brak odpowiednich warunków do sprawdzenia opon zimowych, niemieccy dziennikarze redakcji „Auto Motor und Sport” postanowili osobiście sprawdzić jak tej zimy poradzi sobie 13 kompletów opon w rozmiarze 205/55 R16 (jeden z najpopularniejszych rozmiarów opon w szeroko lubianej klasie średniej). Do testów wykorzystano Mercedesa klasy B 180 CDI w najnowszej odsłonie, a same sprawdziany odbywały się zarówno na zaśnieżonej, suchej, jak i mokrej nawierzchni.

podrozowanie samochodem zima
Opony zimowe to gwarancja bezpiecznej jazdy zimą.

Przebieg testu

Na ośnieżonej trasie odbyły się trzy testy. Na początek sprawdzano sterowność auta. Rodzinny Mercedes miał za zadanie w najkrótszym czasie pokonać krętą trasę o długości 1100 metrów. Pierwsze miejsce przypadło oponom Continental, a ostatnie Bridgestone. Drugim testem na śniegu był sprawdzian drogi hamowania z 50 km/h. Najlepiej spisały się opony Continental oraz Nokian (obie 27,5 m). Ostatnie miejsce przypadło oponom Bridgestone. Trzecim i ostatnim sprawdzianem na śniegu był test przyspieszenia z 20 do 50 km/h. Testowy Mercedes najlepiej w tej konkurencji poradził sobie na oponach Nokian. Ostatnie, trzynaste miejsce ponownie przypadło oponom Bridgestone.

Na suchej nawierzchni przeprowadzono cztery próby: opór toczenia – tutaj najlepjej sprawdziły się opony Continental, a najsłabiej Bridgestone. Sterowność - najszybciej kręty tor o długości 1400 metrów samochód pokonał na ogumieniu Vredestein, a najwolniej na oponach Semperit. W próbie hamowania ze 100 km/h auto najszybciej zatrzymało się na oponach Nokian (44,1 m) a najdalej na ogumieniu Goodyear (46,8 m). Sprawdzano też emisję szumów, gdzie najlepiej wypadły opony Nankang, a najgłośniej Fulda.

Wyniki testów na mokrej nawierzchni zawsze wyraźnie pokazują, że jest to najsłabszy punkt każdej zimówki. Nie inaczej było tym razem. Na początek przeprowadzono test „mokrego ronda” o średnicy 70 m. Najszybciej odcinek udało się pokonać na oponach Dunlop, a najwolniej na ogumieniu Hankook. Sterowność na krętym torze również pokazała, że w deszczu dość dobrze radzą sobie opony Dunlop, najwolniej testowy samochód poradził sobie znowu na oponach Hankook. Droga hamowania opon tego producenta ze 100 km/h była aż o 20 metrów dłuższa niż podczas jazdy po suchej nawierzchni. Opony Semperit zatrzymały pędzące auto po 61,2 metrach, a najwięcej czasu potrzebowały opony Hankook (68,6 m). Ze zjawiskiem aquaplaningu najlepiej poradziły sobie opony Bridgestone, a najsłabiej w tym ostatnim teście wypadły zimówki firmy Nankang.

Miano najlepszej zimowej opony 205/55 R16 w tym sezonie uzyskało ogumienie Nokian. Zaskakująco słabo poradziły sobie opony Bridgestone oraz Nankang, uzyskując tytuł „nie zalecane”.

Poniżej przedstawiamy pełną listę testowanych opon według liczby punktów uzyskanych w teście.

Miejsce Model opony Ocena Charakterystyka Opinie internautów o oponie
1. Nokian WR D3 bardzo dobry Nokian WR D3 w ofercie opony.com.pl Opinia o Nokian WR D3
2. Continental ContiWinterContact TS850 bardzo dobry Continental ContiWinterContact TS850 w ofercie opony.com.pl Opinia o Continental ContiWinterContact TS850
3. Semperit Speed Grip 2 dobry Semperit Speed Grip 2 w ofercie opony.com.pl Opinia o Semperit Speed Grip 2
4. Dunlop SP Winter Sport 4D dobry Dunlop SP Winter Sport 4D w ofercie opony.com.pl Opinia o Dunlop SP Winter Sport 4D
5. Goodyear UltraGrip 8 dobry Goodyear UltraGrip 8 w ofercie opony.com.pl Opinia o Goodyear UltraGrip 8
6. Toyo Snowprox S953 zadowalający brak tej opony w ofercie opony.com.pl brak opinii o tej oponie
7. Michelin Alpin A4 zadowalający Michelin Alpin A4 w ofercie opony.com.pl Opinia o Michelin Alpin A4
8. Fulda Kristall Control HP zadowalający Fulda Kristall Control HP w ofercie opony.com.pl Opinia o Fulda Kristall Control HP
9. Pirelli Snowcontrol III zadowalający Pirelli Snowcontrol III w ofercie opony.com.pl Opinia o Pirelli Snowcontrol III
10. Vredestein Snowtrac 3 dostateczny Vredestein Snowtrac 3 w ofercie opony.com.pl Opinia o Vredestein Snowtrac 3
11. Hankook W442 dostateczny brak tej opony w ofercie opony.com.pl brak opinii o tej oponie
12. Bridgestone Blizzak LM-32 niedostateczny Bridgestone Blizzak LM-32 w ofercie opony.com.pl Opinia o Bridgestone Blizzak LM-32
13. Nankang Snow Viva 2 niedostateczny Nankang Snow Viva 2 w ofercie opony.com.pl Opinia o Nankang Snow Viva 2


Komentarze